Od svih boja plava je najdublja: pogled u nju tone ne susrećući prepreke i gubi se u beskraju kao da boja neprestano uzmiče. Plava je i najmanje materijalna boja: u prirodi se obično prikazuje kao da je sačinjena od prozirnosti, od nagomilane praznine, praznine vazduha, vode, kristala ili dijamanata. Praznina je tečna, čista i hladna. Plava je i najhladnija od svih boja, a u svojoj apsolutnoj vrednosti i najčišća. Od tih osnovnih osobina zavisi i njeno simboličko primenjivanje.
- niti se boji zvezda.
Maksim Suharev - "Svarog"
U mnogim slovenskim zemljama, na selu, i dalje se čuva mistično poštovanje vatre, koja se smatra svetom. Stariji ne dozvoljavaju mladima da govore glasno u trenutku kada se na ognjištu pali vatra. A poetske tragove drevnih mitova o vatri otkrivaju i narodne legende i priče kada pominju “Plamenu zmiju”, krilato čudovište koje bljuje vatru.
Žuto je i boja zlata, koje je stalno i nepromenljivo kao i onaj svet. Zlato je i lik svetlosti, ono “označava” ili simbolizuje svetlost, približavajući se na taj način značenju ikone, koja je odraz svetlosti i veze s njom, ali se sadržaj koji odslikava nalazi van realnog sveta.
Žuto je boja večnosti, kao što je zlato metal prolećnog života. I jedno i drugo nalazimo u osnovi hrišćanskog obreda. Zlatni krst na svešteničkoj odeždi, zlatni kalež - žuto večnog života, vere.
Prisutnost žutog u htonskom svetu, kao jamstvo večnosti, je njen zemaljski aspekt. Žuto može biti i supstitut crnog.
Žuta boja preovladava u prirodi u drugoj polovini godine – to je boja zrelog klasja i boja vegetacije koja se suši. To je predvorje zime, hladnoće i mraka, pa se stoga povezuje i sa htonskim svetom. Tome doprinosi i žuta boja kože mrtvog čoveka.
U mnogim predanjima zakopano blago se “kazuje” tako što se u noći vidi plamen na mestu gde je sakriveno. Veza između zlata i vatre govori o vezi žutog i crvenog, tj. o mogućnosti da se žuto alternira sa crvenim.
Blizina žute i crvene boje vidi se i u devojačkim gatanjima za udaju: uoči Đurđevdana devojke kopaju rupice u zemlji i sutradan gledaju: ako u rupici ima žutih i crvenih mrava, devojka će se udati za momka, ako bude mrkih mrava – za udovca, ako ne bude mrava – te godine se neće udati.
Veza žutog sa onim svetom vidi se i po tome što se mitski vodiči duša na onom svetu prikazuju sa nekim žutim obeležjem. Odraz ove simbolike nalazi se i u narodnim bajanjima: kod Srba bolesti odnose žuti psi, žuti petao, pilad sa žutim nogama, žuti čovek.
Žuta boja nema visoku učestalost u narodnim basmama. Često se javlja kao sastavni deo trijade boja: žuto – crveno – belo. Žuti pesak nosi htonsko obeležje i zato se na njega tera i nečista sila.
Veza žute boje sa htonskim i demonski svetom određuje i njenu upotrebu u ritualu bajanja; kad neko dobije bolest zvanu “sugreb”, ide u vinograd i maže se žutom zemljom ispod dunje; bajanje stoci od ujeda zmije izvodi se uz upotrebu 9 kamičaka i žute igle; bolesno dete od žutice pokrivaju u kolevci preko glave žutom svilenom maramom i prišivaju mu na košulji zlatan prsten; da bi detetu bolje rasla kosa, posle prvog šišanja, nose njegove vlasi na žutu vrbu.
Crveno je vrhunac boja. Označava najsnažniju prirodnu pojavu –
erupcija vulkana, duštvenu – revolicija i rat, i najjaču ljudsku emociju –
ljubav. U celom svetu crvena boja predstavlja stanja i emocije ljudi:
opasnost i hrabrost, nasilje i greh, požudu i strast.
crven končič,
nek se
smeje,
neka mirno
spava.
U religijskoj simbolici crveno ima i pozitivno i negativno značenje: vera, crkva, srce, ali i apokaliptičke boje konja rata, crvene zveri ili velike aždaje crvene kao vatra. U hrišćanskoj tradiciji crveno simbolizuje Hristovo stradanje, mičeništvo, svirepost; ali i versku revnost, ljubav, moć, dostojanstvenost.
Uroš Predić - "Sveti Đorđe ubija aždahu"
U mnogim zemljama sveta, crvena boja je privlačila pažnju i u pradavna vremena. Neandertalci su svoje mrtve posipali crvenim okerom, kao i Kromanjonci, koji su istom bojom, bogatom gvožđem, bojili zidove pećina. U staroj Kini crvena se smatrala srećnom bojom, simbolom blagostanja i zdravlja. Arabljani su smatrali da onoga ko nosi crveno štiti Bog. Ponekad su je smatrali i znakom prokletstva - ali, pre svega muškom bojom, simbolom zdravlja i vitalnosti. Južno od Sahare, crvenu odeću je nosio samo viši stalež, dok je u starom Egiptu ona bila znak opasnosti, sveta boja prevrtljivog boga Seta. Kod starih Rimljana, crveno svetlo se izjednačavalo sa svetom vatrom.
Kod Slovena, crvena boja je štitila od zlih sila. Uvek je kombinovana sa belom i crnom bojom. U svadbenim obredima simbolizovala je radost i ljubav. Novorođenčetu se stavljao crveni konac na ruku radi zaštite od uroka a poklanjanje crvene marame devojci je izraz ljubavi i odanosti.
U primitivnim društvima često su joj pripisivana magična svojstva, uključujući i moć da isteruje demone, leči bolesti, i štiti od urokljivih pogleda. U srednjovekovnoj Evropi oboleli od šarlaha umotavani su u crvene plahte, a na prozore su stavljane crvene zavese.
Za isceljujuća svojstva boja znali su još pećinski ljudi. Bolesne i ranjene iznosili su napolje kako bi im sunce vratilo snagu i zdravlje. U starom Egiptu, Mesopotamiji, Indiji i Kini hramovi su bili projektovani tako da su se sunčevi zraci prelamali u sedam boja sunčevog spektra. Kasnije su crkve širom sveta ukrašavane vitražima, pretežno crvene boje, da bi svetlost uticala na raspoloženje vernika.
Jedno je, pripisati izvesna značenja crvenoj boji, a nesto sasvim drugo stvoriti je. Hiljadama godina umetnici su pokušavali da proizvedu vatreno crvenu ili duboko crvenu koje su viđali u prirodi. Najbolje što su mogli da dobiju je bila oker crvena, kakvu su pravili Kromanjonci, mešajući je sa narandžastom i braon bojom.
Umetnici su imali problem da nađu postojanu i jaku crvenu a bojadžije su bile suočene sa još većim problemom: njihova crvena boja je morala da izdrži sunce, znoj i brojna pranja. Kako ni oker ni cinabarit nisu davali zadovoljavajuću crvenu, bojadžije su morale da je potraže negde drugde. Njihova potraga je nalikovala alhemičarevoj: poklonici tajnovite umetnosti su pokušavali da osnovnu materiju - lisće, koru drveta, krv, zemlju, čak i kravlju balegu - pretvore u zlatni rudnik prelepe crvene boje.
Za razliku od alhemičara, bojadžije su imale uspeha - ali delimičnog. Iako su naučili kako da iz biljaka na jeftin način dobiju crvenkastosmeđu i narandžastocrvenu, dobijanje prave crvene boje je bio mnogo veći izazov. Pre pronalaska veštačkih boja u devetnaestom veku, mogla je da se dobije jedino iz egzotičnih supstanci i tajnim tehnikama kojima je samo nekoliko bojadžija ovladalo.
Nedostižna, skupa i moćan simbol, crvena odeća je bila dostupna samo bogatašima. Nosili su je kraljevi, kardinali, plemići. U Persiji je samo šah nosio crveno, dok je u starom Rimu postala simbol moći: najuticajniji ljudi u gradu su sebe nazivali coccinati: oni koji nose crveno.
Velika vest je bila da su španski konkvistadori 1519. godine otkrili kako Asteci prodaju izvanrednu bojenu materiju na velikoj pijaci u Meksiku. Nazvavši je grana cochinilla, ili kosenila, konkvistadori su je dopremili u Evropu, gde je proizvedena najsvetlija, najjača crvena boja koju je Stari svet ikada video.
Kosenila je postala najvažnija bojena materija u Evropi, a Španija se obogatila prodajući je bojadžijama širom sveta i kontrolisala njenu nabavku. Španci su tako ljubomorno čuvali monopol nad kosenilom, da je čak i njena sama priroda ostala nepoznanica. Da li je kosenila bila životinja, biljka ili mineral?
Odlučne da stanu na put Španiji i njenom monopolu, druge zemlje su se okrenule špijunaži i gusarenju. U Engleskoj, Nizozemskoj i Francuskoj potraga za kosenilom je dobila državni značaj. Kraljevi, trgovci, učenjaci, gusari i špijuni - svi su krenuli u lov na najpoželjniju boju u Evropi.
Priča o ovoj ludoj trci za kosenilom je prozor u drugi svet - svet u kojem je crvena boja bila retka i skupa, izvor bogatstva i moći za one koji su znali njenu tajnu. Da bi je se domogli, ljudi su potapali brodove, postajali špijuni, prkosili smrti.
Kao vrsta, cenimo boje i pridajemo im veliki značaj. Ipak, malo boja nam toliko znači koliko crvena. Gazimo po crvenom tepihu, kriminalce hvatamo okrvavljenih ruku, crveni konac nosimo radi odbrane od uroka. Stajemo na crveno svetlo, izbegavamo crvene haringe, i proslavljamo crveno slovo u kalendaru. U zavisnosti od političkih ubeđenja, bojimo se crvene ili nosimo crvenu zastavu. Kada nas obuzme bes, kažemo da nam je crveno pred očima.
Mnogi od ovih izraza su novijeg datuma a možda su neki tri stotine godina stari. Radikalna politika, na primer, se zove crvenom nakon krvavog evropskog ustanka 1848. godine, dok je crvena traka izraz iz osamnaestog veka koji se odnosi na crvene trake kojima su u Velikoj Britaniji vezivani dokumenti.
Ipak, crvena boja ima mnogo dublje korene u ljudskoj psihi. Iako veliki broj sisara ne vidi crvenu boju, ljudsko oko je vrlo osetljivo na nju. Sklonost ka crvenoj boji nam je urođena. Možda ovo objašnjava zašto je u gotovo svim jezicima izraz za crvenu boju stariji od bilo kog drugog. Pre plave, žute ili zelene, bila je crvena, boja krvi i vatre.
Kad su jednom prilikom upitali Ljubišu
Jovanovića zašto slika fantastična čudovišta, odgovorio je sasvim ozbiljno.
„Ja slikam realnost. U ljudima koji su na zemlji žive mračne sile. Žive i one
dobre, ali njih je mnogo manje. Mračne sile izazivaju ratove i krvoprolića. Zli
demoni, oni sa manje moći, žive u našim prijateljima, koji nam, onda kad im
poverujemo, nanesu zlo. Zar to nije stvarnost?“
Ljubiša Jovanović-Kene - "Ispovest"
Zagonetni svet Ljubiše Jovanovića-Keneta (zemljoradnik, rođen 1956, u selu
Vranovcu kod Jagodine), u kome jedni pored drugih žive ljudi i demoni, ima
svoje poticaje u metafizičkim idejama i verovanjima zajednice. U narodu
njegovog kraja još postoji verovanje da natprirodne sile upravljaju životom na
zemlji a i onim drugim, posle biološkog kraja. Po istom verovanju, zli demoni
donose čoveku fizičke i duhovne patnje a dobri ga isceljuju i čine srećnim. U
ovakvom uverenju odrastao je i sam slikar.
i sve je od besnog kamenja.
za bekstvo iz tesnog vremena.
šta iza koprene nemoći čeka
Zeleno - boja između neba i zemlje, između večnog i propadljivog. U
svim tradicijama sveta simbol je života, nade i veselosti ali i promena,
prolaznosti i propadljivosti. Boja raja, obilja, ali kao boja nezrelosti simbol
je neiskustva, ludosti i naivnosti. Vilinska je boja, boja misterije, a zeleni
vitez označava smrt, izdaju.
U hrišćanstvu prolećno zeleno je nada, rast svetog Duha u čoveku,
život, pobeda nad smrću, inicijacija, dobra dela. Bledo zeleno je Sotona, zlo i
smrt. Zeleno, kao boja koja donosi dobro, dobija mitsko značenje
zelenog raja, mladost sveta - večna mladost obećana odabranima.
Sinopis, to jest zelena boja u heraldici, označava civilizovanost, ljubav,
radost i obilje. Nadbiskupi nose sinopis šešir sa spletenim zelenim vrpcama...
biskupi takođe nose sinopis šešir, jer su postavljeni kao pastiri nad
hrišćanima, a ta boja označava dobre pašnjake kada mudri pastiri vode na pašu
svoja stada.
Zeleno poseduje i zlotvornu moć. Smaragd, koji je papinski kamen,
istovremeno je i kamen Lucifera pre pada. Dok je zeleno kao mera bilo simbol
razuma – Minervine modrozelene oči – u srednjem veku je postalo
simbolom bezumlja i znamenje ludih. Tu dvojakost poseduju svi htonski simboli:
Sotona, na vitražu u katedrali u Šartru, prikazan je zelene kože i zelenih
očiju. U naše vreme, kad fantastično (zbog naučnih otkrića) dobija kosmičko
značenje, Marsovci, naličje ljudskosti, zamišljaju se u obliku zelenih
demona ili čovečuljaka, ili kao bića zelene krvi, što dobija značenje
svetogrđa.
U svim mitologijama zelena božanstva obnove spavaju zimskim snom u
podzemlju gde ih htonsko crveno ponovo oživljuje. Zbog toga su ona spolja
zelena, a iznutra crvena, a njihovo se carstvo proteže na oba sveta.
Zeleno je boja voda, kao što je crveno boja vatre, i čovek je zato
uvek instinktivno osećao odnose te dve boje analogne odnosima između svoje
esencije i svoje egzistencije. Zeleno je boja nade, snage,
besmrtnosti, koju svuda simbolizuje zelena grančica. Srednjovekovni
slikari su iz tog razloga slikali krst - sredstvo obnove ljudskog
roda, obnove zajamčene Hristovom žrtvom - zelenom bojom.
U srednjem veku je zelena bila odežda lekara zato što su
upotrebljavali lekovito bilje i ostalo je boja vidara koji
spravljaju lekove. A farmaceutska reklama je uspela da oživi staro verovanje
pridavši mitsko značenje panaceje rečima kao što su hlorofil ili vitamini.
Izraz “vratiti se zelenilu”, kojeg je malo u gradskoj sredini,
izražava potrebu povremenog povratka prirodnoj okolini, u čemu je priroda
supstitut za majku. Zaštitničko, umirujuće, osvežavajuće, zeleno se
slavilo u verskim spomenicima koje su naši preci podigli u pustinji.
Zeleno je za hrišćane ostalo nada, teologalna vrlina. Gral je tajna nad
tajnama. Smaragdna, kristalna zelena posuda u kojoj je krv otelotvorenog boga,
gde se sjedinjuju pojmovi ljubavi i žrtve kao uslovi obnove koju izražava
svetleća zelena boja posude. Mit je nadahnut tekstovima Novog zaveta.
Sveti Jovan u Otkrivenju ovako opisuje svoje viđenje vrhovnog
Boga, koje je epifanija svetlosti, bez oblika i lica: I onaj koji što
seđaše bijaše po viđenju kao kamen jaspis i sard, i oko prijestola bješe duga
po viđenju kao smaragd. Od toga viđenja smaragda potiče Gral; on obuhvata,
on je posuda, žensko. A božanska svetlost, koju sadrži kao samu suštinu
božanstva, dvostruko je u jednom, istovremeno zelena kao jaspis i tamnocrvena
kao karneol.
Zelena zdela se koristi u ljubavnoj magiji. Kada se mesto zelenog
suda upotrebljava kotao, onda se prostor "razdvajanja" iskazuje
upotrebom kitice zelene trave. Zanimljivo je da zeleno ima sličnu simboličku
funkciju i u vizantijskoj crkvenoj umetnosti: razdvaja božansko (ili carsko) od
zemaljskog.
U narodnim bajanjima zeleno je atribut prirode (sirovog) i atribut otvorenog
prostora u kome se kreće nečista sila i gde ona gospodari. To je i prostor
potencijalno opasan za čoveka. Zeleno se vezuje za prostor gde se tera nečista
sila, ili gde se odvija neki mitski događaj koji izaziva promenu (razdvajanje
nečiste sile i čoveka). U samom procesu bajanja u srpskoj tradiciji taj prostor
razdvajanja simbolički se iskazuje prisustvom zelene glinene zdele s vodom koja
je često obavezno sredstvo pri bajanju ("Bolesnik od krajnika ode predveče
bajalici koja uzme zelenu kalenicu (zdelu), napuni je svežom vodom, metne pred sebe, zatim uzme
tri grumenčića soli, pogleda u zvezde i govori...").
U južnoslovenskim bajalačkim tekstovima zeleno je prevashodno atribut mesta u
koje se tera nečista sila (gora zelena, trava zelena, livada zelena, drvo
zeleno). Kod Istočnih Slovena ovaj atribut se najviše vezuje za prostor gde se
odvija neki mitski događaj. Teranje nečiste sile u prostor u kome rastu biljke
nosi skrivenu nameru "oročavanja" njenog boravka u tome prostoru,
pošto je zeleno privremena, sezonska pojava, kao i usmerenja na potpuno
odvajanje od ljudskog sveta.
Zeleno je atribut koji se vezuje za demonska bića – za đavola, vešticu, vilu,
zmaja. U jednoj srpskoj pripoveci đavo u vidu čoveka obučenog u zelene haljine
sreće mladića koji je pošao da traži službu i nagovori ga da mu bude
sluga… U predanjima o svecima – vučjim pastirima, svetom Mrati i svetom Đorđu,
oni su opisani kako na mesto okupljanja vukova dolaze na zelenom konju. Prema
verovanju iz prijepoljskog kraja, vešticom ili vešcem postaje onaj koji se rodi
u zelenoj košulji. Kod Kuča u Crnoj Gori je postojalo verovanje da se rano na
Božić sa vidogleda sela može opaziti zelen plam nad svakom kućom u kojoj ima
veštica. U istom kraju zapisano je predanje o veziru Kar-Mahmudu. Kada je
poginuo u borbi s Crnogorcima i bio spaljen, "od njega je zelen plam
bivao". Po jednom verovanju iz Bosne i Hercegovine, sve oko vila je
zeleno, i hrana i posuđe i one mogu jesti jedino zeleno jelo.
U odgonetanju prisustva epiteta "zelen" i njegovog simboličkog
značenja u magijskim i mitološkim tekstovima može poslužiti istraživanje Milke
Ivić o pridavanju zelene boje nekim životinjama ili oružju, a da one u
stvarnosti nisu takve boje. Konstatujući da niko nije video zelenog konja,
zelenog vuka, zelenog sokola, zeleni mač, autorka je zaključila da je izbor baš
tog epiteta simboličkog karaktera: "Bodrost, krepkost, pa onda i
odvažnost, silovitost – to su osobine koje se lako asociraju sa svojstvom biti
mlad, a to svojstvo je, po svedočanstvu tolikih jezika sveta, neizbežna,
spontana metaforična transpozicija pojma zelenog u ljudskoj svesti (zeleno lišće
je mlado lišće). U folklornim umotvorinama, zelen konj, zelen soko i zelen mač
pominjani su kao zeleni ne zbog svoje boje, nego zato da bi se tim epitetom
naglasila njihova podobnost za efikasno delovanje radi savlađivanja
protivnika.”
Literatura:
Enciklopedijski rečnik
SLOVENSKA MITOLOGIJA
F. Guirand - J. Schmidt,
MITOVI I MITOLOGIJA
J. Chevalier - A. Gheerbrant,
REČNIK SIMBOLA
Antologija
PASTIR TRAŽI DNO NEBA
Za SRPSKU TELEVIZIJU USA priredila:
Nadica Janić
(Objedinjeni tekstovi o simbolici boja postavljeni na blogu objavljeni su na sajtu STV USA)