Svet slovenskih naroda bio je jednostavan u smislu znanja i objašnjenja svih pojava u prirodi i među ljudima, ali veoma složen u simboličkom poimanju. U borbi za očuvanje života, zdravlja i porodice sredstva kojima su se služili su iz prirode a pojmovi koje su koristili su usmeno prenošeni generacijama. Izražajna sredstva su bili simboli, reči i boje. Verovali su u snagu izgovorene reči što danas nazivamo efektom verbalnih frekvencija. Lečili su rečima koje su činile magijski skup glasova, melodičan i opčinjavajući. Amajlije, sačinjene od prirodnog materijala, imale su boje koje su u skladu sa verovanjem da magijski deluju na čoveka i životinje. Spoznaja delovanja se prenosila generacijama i dopunjavala novim saznanjima. Danas, tradicionalna medicina prihvata mnoge metode lečenja biljem, zvukom, bojom…
Obredi slovenskih naroda su ustvari mentalne predstave stvarnosti koje povezuju imaginarno i stvarno u funkciji zaštite, blagostanja, zdravlja ali i negativnog delovanja na demone i zle sile. Protkani su simbolikom i raskošnim umetničkim izrazom. Danas bi to nazvali performansom. Prilikom izvođenja obreda vodilo se računa o odeći, njenoj boji i poruci koju daje. Korišćene su maske i prerušavanje u nestvarna bića u skladu sa delovanjem obreda.
Simbolika crne boje
Maksim Suharev - "Bogomater"
Mati Vlažna Zemlja bila je
najpoštovanije božanstvo. Verovanje u ovu boginju održalo se među Slovenima i
posle prihvatanja hrišćanstva. U Rusiji je posle 988. godine vladao period
takozvanog dvoverja, pa su se paganski bogovi poštovali istovremeno sa Hristom
i hrišćanskim svecima. Atributi boginje Majke Zemlje preneti su na Bogorodicu.
U crnoj boji se prikazuju mnoga božanstva i
demoni. Nazivi nekih bolesti izvedeni su iz obeležja ’’crn’’ - crni prišt.
Mesta gde se tera nečista sila često nose obeležje ’’crn’’: crna gora, crna
zemlja, crno more, crno polje. Crna su i neka sredstva koja se upotrebljavaju u
bajanju: crnokorast nož (stavlja se pored jastuka i štiti od more), crna
đinđuva, crna kostret…
Od svih boja crna ima najviše izraženu
nedvosmislenost, asocira se s mrakom i zemljom. Prvo obeležje se vidi iz
postupka koji su primenjivale žene u zapadnoj Srbiji kada boje pređu u crno. To
se činilo u predvečerje, a pre nego što žena spusti pređu (kančelo) u kazan s
bojom zažmuri i kaže: ’’Prođe crna noć kroz crno selo pa se spustila u moje
kančelo’’.
U narodnim bajanjima svih slovenskih naroda
prisutna je upotreba životinja ili njihovih delova crne boje. Koj Južnih
Slovena najčešće se upotrebljava crna mačka i crna kokoš. Kod Srba se često
baje perom od crne kokoši koje je samo ispalo iz krila.U ljubavnoj magiji, kada
žena želi da je muž zavoli, uzme jaje crne kokoši i nosi sedam dana ispod levog
pazuha, a osmi dan ga isprži zajedno s drugim jajima i da mužu da pojede.
Zapisano je verovanje da se mitološko biće Tintilin može izleći ako
se nosi jaje od crne kokoši bez belega pod pazuhom devedeset dana, a posle
Tintilin svom gazdi donosi novac.
Kod Srba i Bugara više puta se u basmama
javlja motiv kako crna kvočka s crnim pilićima razgoni nečistu silu, uroke.
U Resavi, kao vid zaštite od čume selo su oboravali blizanci s dva
vrana (crna) vola i tom prilikom govorili:
Sa crnim se ograđujemo
sa crnim se opkoljujemo
ti nam ne smeš doćiako pođeš i dođeš
rđavo ćeš proći.
Kod Srba, da bi porođaj bio uspešan, nosila je žena u pojasu
kolačić umešan krvlju iz kreste vranog petla bez belege, božićnim kvascem i
vinom. Zajedno s kolačićem nosila se i srebrna para i parče zlata (trijada:
crno-belo-žuto).
Kod Belorusa u basmama se često sreće crni gavran, koji obično nosi vesti s onoga sveta. U jednoj basmi kod Bugara zlo se tera da ide za crnim gavranom i crnom mečkom.
Mnogi nosioci događaja u sižeu basme imaju abribut ’’crn’’: crni pas, crna krava, crna kvočka, tri crna vuka, devet crnih kučaka, crni čovek, Crni Auri. Svi ovi nosioci događaja nalaze se u nekom odnosu blizine s nečistom silom, a pošto nose obeležje proždrljivosti i htonsko obeležje, oni se obično iskazuju kao opasnost po nečistu silu.
Kod Belorusa u basmama se često sreće crni gavran, koji obično nosi vesti s onoga sveta. U jednoj basmi kod Bugara zlo se tera da ide za crnim gavranom i crnom mečkom.
Mnogi nosioci događaja u sižeu basme imaju abribut ’’crn’’: crni pas, crna krava, crna kvočka, tri crna vuka, devet crnih kučaka, crni čovek, Crni Auri. Svi ovi nosioci događaja nalaze se u nekom odnosu blizine s nečistom silom, a pošto nose obeležje proždrljivosti i htonsko obeležje, oni se obično iskazuju kao opasnost po nečistu silu.
U opisu ljudskog tela atribut „crn“ najčešće ide uz obrve i džigericu. Kod Srba, u narodnim pesmama, za crne obrve se kaže „obrvice kao pijavice“. Veruje se da crne oči mogu da ureknu.
Kod Srba postoji verovanje kako se veštice pre poletanja mažu crnom mašću iz zemljanog lonca. Kad dete izlazi iz kuće, da ga ne bi uročili, obeleže ga po čelu crnom mašću. Ako dete mnogo plače, majka ga zamota u nešto crno i iznese uveče na prag kuće, pa kad vidi neku svetlost, zanjiše ga prema toj svetlosti izgovarajući određenu basmu.
I bilje kojim se baje, ili ulazi u sastav amajlije, može da nosi atribut crn. U ljubavnoj magiji upotrebljava se crni dud, a bolesti kod Srba teraju se na crno trnje glogovo.
U srpskom jeziku zadržao se okamenjeni izraz „ni belo - ni crno“ u značenju: ni da - ni ne, gde se „belo“ povezuje s pozitivnim stavom, a „crno“ s odrečnim.
Kod Srba postoji verovanje kako se veštice pre poletanja mažu crnom mašću iz zemljanog lonca. Kad dete izlazi iz kuće, da ga ne bi uročili, obeleže ga po čelu crnom mašću. Ako dete mnogo plače, majka ga zamota u nešto crno i iznese uveče na prag kuće, pa kad vidi neku svetlost, zanjiše ga prema toj svetlosti izgovarajući određenu basmu.
I bilje kojim se baje, ili ulazi u sastav amajlije, može da nosi atribut crn. U ljubavnoj magiji upotrebljava se crni dud, a bolesti kod Srba teraju se na crno trnje glogovo.
U srpskom jeziku zadržao se okamenjeni izraz „ni belo - ni crno“ u značenju: ni da - ni ne, gde se „belo“ povezuje s pozitivnim stavom, a „crno“ s odrečnim.
Simbolika bele boje
Pošto je belo apsolutna boja koja nema drugih varijacija, osim od
prigušenog do sjajnog, ona označava ili odsutnost ili skup boja. Bela boja se
tako nalazi ili na početku ili na kraju dnevnog života i vidljivog sveta. Ali
završetak života je prolazni čas, zglob između vidljivog i nevidljivog - drugi
početak.
Pri određivanju boja strana sveta većina naroda je belo uzela za
boju istoka i zapada, dve krajnje i tajanstvene tačke gde se rađa i umire
svakog dana. Bela boja zapada je prigušena boja smrti koja biće oduzima. Bela
boja istoka je boja povratka: to je belina praskozorja kad se iznova pojavljuje
nebeski svod, još bez boja, ali pun mogućnosti ispoljavanja. Ta dva trenutka,
te dve beline su u sebi prazne, lebde, između odsutnosti i prisutnosti, između
meseca i sunca, između dva lica svetoga, između njegove dve strane. Čitav
simbolizam bele boje i njenih obrednih primena proizlazi iz takvog posmatranja
prirode, iz kojeg su sve ljudske kulture izgradile svoje filozofske i
religijske sisteme.
Belo se asocira sa svetlošću i sa stvaralačkom snagom koja se nalazi u mleku, jajetu i muškom semenu. Otelotvorenje bele boje je dan i srebro i ima značenja ’’onaj koji se svetli’’, ’’srebrnast’’, ’’jasan’’, ’’svetao’’, ’’čist’’. Otuda jedna od čestih završnih formula u srpsko – bugarsko – rumunskim basmama glasi:
Da bude čisto, kao čisto srebro,
Belo se asocira sa svetlošću i sa stvaralačkom snagom koja se nalazi u mleku, jajetu i muškom semenu. Otelotvorenje bele boje je dan i srebro i ima značenja ’’onaj koji se svetli’’, ’’srebrnast’’, ’’jasan’’, ’’svetao’’, ’’čist’’. Otuda jedna od čestih završnih formula u srpsko – bugarsko – rumunskim basmama glasi:
Da bude čisto, kao čisto srebro,
blago kao materino mleko.
Atribut ’’belo’’ u narodnim pesmama je čest i označava čistotu i lepotu (bela
vrata, bela česma, bela pčenica, belo lice). U svadbenom običaju u Kučima (Crna Gora) mlade nose posebnu kapu na
koju se zakači velika bela marama koja se zove duvak. Vezivanje bele boje za
mladu odlika je i savremenih evropskih običaja.
U frazeologiji kod Srba zadržao se pomen na beloga boga (kad je
nemirno dete, u istočnoj Srbiji, kod Svrljiga, kaže se „od njega nema beli
bog“).
Ispoljavanje atributa „belo“ ilustruje običaj koji se izvodi prilikom
prvog oranja u Vranjskom Pomoravljui: kad pođe na prvo oranje, orač je vezivao
glavu belim maramčetom, a pred volove koji polaze na oranje prostiralo se
takođe belo maramče da preko njega pređu zajedno s ralom, plugom i kolima. U
žito se stavljala bela srebrna para.
U Srbiji je običaj da porodilja sedam dana posle porođaja, uvek
kada danju izlazi napolje, uzima u desnu ruku ražanj („baština sila“) na kome
je glavica bela i crna luka i kokošija noga, a glavu poveže belim povezom.
U basmama pominju se beli hrtovi (psi). Oni se u srpskim i
bugarskim basmama javljaju kao protivnici nečistoj sili, kao što su to i neke
druge životinje i ptice sa atributom beo: bela kvočka i beli pilići, bela
ptica, beli orao, bela patka, bela guska, kuja s belom štenadi, beli zmaj. U
beloruskim basmama sveci, koji se takođe javljaju u funkciji progonitelja
nečiste sile jašu na belom konju. Kod Srba, u basmama, na belom konju jašu
sveti Nikola, sveti Evrem i sveti Jovan, takođe odnoseći bolesti.
Motiv belog mleka koje ispušta bela ptica na kamenu (ili bela
devojka) i od njega se kamen rasprskava, javlja se u više basama kod Srba i
Bugara i najčešće se odnosi na uroke (pucanje kamena treba da izazove pucanje
zlog, uročnog oka). U bajanjima se javlja i belo pero ili jaje od bele kokoši.
Posebno simboličko obeležje beloj boji daje njeno vezivanje za neka
noćna mitološka bića. Mnogi susreti s nečistom silom opisani su kao susreti s
nekim bićem odevenim u belo. U Mošorinu (Srbija) kad neko mlad boluje i umre,
govorilo se: „Pojele ga bele“ (umorile ga vile).
Mnoga demonska bića potiču iz vremena tzv. „belih dana“ (od
Božića do Bogojavljenja) kada nečista sila luta. Bela boja, vezujući se za
svetlost, vezuje se i za bestelesnost i prazninu, pa otuda i atribut
bestelesnih mitskih bića.
Simbolika praznine koja se vezuje za belu boju vidi se iz obreda
gatanja: kada se pojede kokošije meso (obično je to petao koji se kolje pre
početka oranja ili posle vršidbe), gata se po boji njegove grudne kosti da li
će domaćinova kuća imati napredak i bogatstvo – ako je ta kost crvenkasta, kuća
će imati napredak i bogatstvo, ako je bleda, svetla, kesa domaćinova biće
prazna. Slična simbolika javlja se u tumačenju sna: ako je čovek sanjao mleko
(= belo), to je najava bede.
Simbolika plave boje
Od svih boja plava je najdublja: pogled u nju tone ne susrećući prepreke i gubi se u beskraju kao da boja neprestano uzmiče. Plava je i najmanje materijalna boja: u prirodi se obično prikazuje kao da je sačinjena od prozirnosti, od nagomilane praznine, praznine vazduha, vode, kristala ili dijamanata. Praznina je tečna, čista i hladna. Plava je i najhladnija od svih boja, a u svojoj apsolutnoj vrednosti i najčišća. Od tih osnovnih osobina zavisi i njeno simboličko primenjivanje.
Ona je put u beskonačnost, gde se stvarno pretvara u imaginarno. To je boja ptice sreće, plave ptice nedohvatne, a sasvim bliske. Ući u plavo znači, poput Alise u zemlji čudesa, preći na drugu stranu ogledala. Kad je svetla, plava boja je put sanjarenja, a kad potamni, tada postaje put sna.
Kao nepokretno područje ili podneblje nerealnog – ili nadrealnog – plava boja sama u sebi razrešava suprotnosti, izmeničnosti, kao što su dan i noć, koje uređuju ljudski život. Neustrašiva, neodređena, nigde do u samoj sebi, plava boja nije od ovoga sveta: upućuje na predstavu o mirnoj i uzvišenoj večnosti, koja je nadljudska ili neljudska. U njenom kretanju Kandinski vidi istovremeno "udaljavanje od čoveka i kretanje usmereno jedino prema njegovom vlastitom centru, koje čoveka ipak privlači beskonačnosti i budi u njemu želju za čistotom i žeđ za natprirodnim".
Plavo je boja velikog bezdana, voda. Kao boja nebeskog plavetnila pripada Velikoj majci, nebeskoj carici. Označava istinu, intelekt, otkrovenje, mudrost, lojalnost, vernost, postojanost, čednost, plemenitost, mir... Takođe je i praznina, praiskonska jednostavnost i bezgranični prostor. U hrišćanstvu simbolizuje nebesku istinu, večnost, veru, vernost. Plavo je boja Device Marije, kao nebeske carice.
Plava boja je u slovenskim jezicima imala oznaku *sinĭ i tom oznakom su obeležavane nijanse boja od svetlo plave do crne. Za to su postojali prevashodno mitološki razlozi. Zbog jake negativne konotacije koje su se vezale za oznaku *sinĭ, pre svega što je ona bila epitet htonskog i demonskog sveta, pojavljuje se potreba da se drugim oznakama izraze oni sadržaji koji nemaju takav emotivni naboj. Takvu ulogu je preuzeo izraz modar, ali je i on dobio specifičnu konotaciju označavajući boju uboja, promrzlina, bolesničkog i mrtvačkog sivoplavičastog bledila, pa je iz leskičkog sistema uzeta nova oznaka – plav.
U srpskim basmama plavo je označeno izrazima: modro, moravo, morasto, plavetno i sinje. Kod Belorusa i Srba radi se o sintagmi sinje more, koje označava mesto isterivanja nečiste sile, ili prostor gde su smešteni htonski obeleženi junaci. Takav jedan prostor iskazan je i u ukrajinskoj basmi gde se ponavlja epitet „plav“ (siv). Na ruskom severu, pored ostalog, đavo (bes) je označen i izrazima: синий.
Pošto se plavo najčešće vezuje za more, a u moru obitava nečista sila, plavo simbolizuje svet nečiste sile. Smisao uvođenja ovakve simbolike u bajanjima sastoji se u neutralisanju opozicije ljudski svet – nečista sila, da bi se time otklonio neprijateljski odnos nečiste sile prema čoveku.
U bajanjima, na modrom platnu, koje je još nemereno i plaćeno novcem koji nije ni brojan, ušije se na jednom kraju seme od kupine, pa se time opasuje trudna žena sve do porođaja. Porodilja može da nosi i modro platno u kome je parče gvožđa, ili je na modrom platnu kupusov listić koji je ostao prilepljen na kaci za vreme pranja. Otok na koži lečio se privijanjem plave hartije koja je izbušena iglom za pletenje i namazana belancetom jajeta. Od uroka, maloj deci, kao i mladuncima stoke, vezivane su plave đinđuve. Kada čovek oboli od lišaja, zvali su neko lice koje ima modre oči da iglom okruži obolelo mesto na koži, da ga prekrsti i izbocka…Kod Srba postoji verovanje da je plava žilica na čelu loš znak.
U borbi neba i zemlje plava i bela boja povezuje se protiv crvene i zelene, što dokazuje i hrišćanska ikonografija, posebno u prikazima borbe svetog Đorđa protiv zmaja. U Vizantu su četiri stranke, čija su se kola takmičila na hipodromu, nosile crvenu ili zelenu boju s jedne, plavu ili belu s druge strane. Sve ukazuje na nadmetanja imanentnog i transcedentnog, zemlje i neba.
Naša istorija od njih čini sasvim stvarne i ubilačke borbe u kojima protivne stranke i dalje nose iste amblemske boje u ime božanskog i ljudskog prava, za koje svaka tvrdi da ga otelotvoruje, a takve se političke boje i danas sukobljavaju širom sveta.
Plava i bela, marijanske boje, izražavaju izdvajanje iz ovozemaljskih vrednosti i uzlet oslobođene duše prema Bogu, prema zlatu koje dolazi u susret devičanskoj belini, za vreme njenog uznesenja u nebesko plavetnilo. Verovanjem u drugi svet pozitivno se vrednuje sprega pogrebnih značenja plave i bele boje. Deca koja se zavetuju u plavome ili u belini još su nesazrela, još su polno neodređena, nisu još potpuno materijalizovana. Nisu sasvim od ovoga sveta, i zato će lakše odgovoriti plavom pozivu Device.
Ljubiša Jovanović-Kene - "Nebo"
Kao nepokretno područje ili podneblje nerealnog – ili nadrealnog – plava boja sama u sebi razrešava suprotnosti, izmeničnosti, kao što su dan i noć, koje uređuju ljudski život. Neustrašiva, neodređena, nigde do u samoj sebi, plava boja nije od ovoga sveta: upućuje na predstavu o mirnoj i uzvišenoj večnosti, koja je nadljudska ili neljudska. U njenom kretanju Kandinski vidi istovremeno "udaljavanje od čoveka i kretanje usmereno jedino prema njegovom vlastitom centru, koje čoveka ipak privlači beskonačnosti i budi u njemu želju za čistotom i žeđ za natprirodnim".
Plavo je boja velikog bezdana, voda. Kao boja nebeskog plavetnila pripada Velikoj majci, nebeskoj carici. Označava istinu, intelekt, otkrovenje, mudrost, lojalnost, vernost, postojanost, čednost, plemenitost, mir... Takođe je i praznina, praiskonska jednostavnost i bezgranični prostor. U hrišćanstvu simbolizuje nebesku istinu, večnost, veru, vernost. Plavo je boja Device Marije, kao nebeske carice.
Plava boja je u slovenskim jezicima imala oznaku *sinĭ i tom oznakom su obeležavane nijanse boja od svetlo plave do crne. Za to su postojali prevashodno mitološki razlozi. Zbog jake negativne konotacije koje su se vezale za oznaku *sinĭ, pre svega što je ona bila epitet htonskog i demonskog sveta, pojavljuje se potreba da se drugim oznakama izraze oni sadržaji koji nemaju takav emotivni naboj. Takvu ulogu je preuzeo izraz modar, ali je i on dobio specifičnu konotaciju označavajući boju uboja, promrzlina, bolesničkog i mrtvačkog sivoplavičastog bledila, pa je iz leskičkog sistema uzeta nova oznaka – plav.
U srpskim basmama plavo je označeno izrazima: modro, moravo, morasto, plavetno i sinje. Kod Belorusa i Srba radi se o sintagmi sinje more, koje označava mesto isterivanja nečiste sile, ili prostor gde su smešteni htonski obeleženi junaci. Takav jedan prostor iskazan je i u ukrajinskoj basmi gde se ponavlja epitet „plav“ (siv). Na ruskom severu, pored ostalog, đavo (bes) je označen i izrazima: синий.
Pošto se plavo najčešće vezuje za more, a u moru obitava nečista sila, plavo simbolizuje svet nečiste sile. Smisao uvođenja ovakve simbolike u bajanjima sastoji se u neutralisanju opozicije ljudski svet – nečista sila, da bi se time otklonio neprijateljski odnos nečiste sile prema čoveku.
U bajanjima, na modrom platnu, koje je još nemereno i plaćeno novcem koji nije ni brojan, ušije se na jednom kraju seme od kupine, pa se time opasuje trudna žena sve do porođaja. Porodilja može da nosi i modro platno u kome je parče gvožđa, ili je na modrom platnu kupusov listić koji je ostao prilepljen na kaci za vreme pranja. Otok na koži lečio se privijanjem plave hartije koja je izbušena iglom za pletenje i namazana belancetom jajeta. Od uroka, maloj deci, kao i mladuncima stoke, vezivane su plave đinđuve. Kada čovek oboli od lišaja, zvali su neko lice koje ima modre oči da iglom okruži obolelo mesto na koži, da ga prekrsti i izbocka…Kod Srba postoji verovanje da je plava žilica na čelu loš znak.
U borbi neba i zemlje plava i bela boja povezuje se protiv crvene i zelene, što dokazuje i hrišćanska ikonografija, posebno u prikazima borbe svetog Đorđa protiv zmaja. U Vizantu su četiri stranke, čija su se kola takmičila na hipodromu, nosile crvenu ili zelenu boju s jedne, plavu ili belu s druge strane. Sve ukazuje na nadmetanja imanentnog i transcedentnog, zemlje i neba.
Naša istorija od njih čini sasvim stvarne i ubilačke borbe u kojima protivne stranke i dalje nose iste amblemske boje u ime božanskog i ljudskog prava, za koje svaka tvrdi da ga otelotvoruje, a takve se političke boje i danas sukobljavaju širom sveta.
Plava i bela, marijanske boje, izražavaju izdvajanje iz ovozemaljskih vrednosti i uzlet oslobođene duše prema Bogu, prema zlatu koje dolazi u susret devičanskoj belini, za vreme njenog uznesenja u nebesko plavetnilo. Verovanjem u drugi svet pozitivno se vrednuje sprega pogrebnih značenja plave i bele boje. Deca koja se zavetuju u plavome ili u belini još su nesazrela, još su polno neodređena, nisu još potpuno materijalizovana. Nisu sasvim od ovoga sveta, i zato će lakše odgovoriti plavom pozivu Device.
PASTIR TRAŽI DNO NEBA
Pastir podbočen tojagom
u noći stoji na proplanku:
okolo šuma i ptice na granama;
okolo zveri u lovu i spavanju
- i niko od njih ne gleda nebo
- niti se boji zvezda.
Pastir posmatra prostor gore daleko,
proniče pogledom
- ali dna, dna nigde nema…
Paun Petronijević
Simbolika žute boje
Kad god je paganski Sloven obraćajući se nebu govorio: “Pogledaj me, Nebo! Počuj me, Nebo!”, nije to zborio u metaforičnom smislu jer je nebo doživljavao kao vrhovno biće, božanstvo Svarog (svar = blistav, sjajan). Svarog je izrodio dvoje dece, Sunce koje je dobilo ime Dažbog i Vatru, nazvanu Svarogić. Prema drevnom slovenskom mitu, pošto se navladao svetom, Svarog je stvoriteljsku i vladarsku moć prepustio deci.
Kad god je paganski Sloven obraćajući se nebu govorio: “Pogledaj me, Nebo! Počuj me, Nebo!”, nije to zborio u metaforičnom smislu jer je nebo doživljavao kao vrhovno biće, božanstvo Svarog (svar = blistav, sjajan). Svarog je izrodio dvoje dece, Sunce koje je dobilo ime Dažbog i Vatru, nazvanu Svarogić. Prema drevnom slovenskom mitu, pošto se navladao svetom, Svarog je stvoriteljsku i vladarsku moć prepustio deci.
Maksim Suharev - "Svarog"
U mnogim slovenskim zemljama, na selu, i dalje se čuva mistično poštovanje vatre, koja se smatra svetom. Stariji ne dozvoljavaju mladima da govore glasno u trenutku kada se na ognjištu pali vatra. A poetske tragove drevnih mitova o vatri otkrivaju i narodne legende i priče kada pominju “Plamenu zmiju”, krilato čudovište koje bljuje vatru.
Žuto je i boja zlata, koje je stalno i nepromenljivo kao i onaj svet. Zlato je i lik svetlosti, ono “označava” ili simbolizuje svetlost, približavajući se na taj način značenju ikone, koja je odraz svetlosti i veze s njom, ali se sadržaj koji odslikava nalazi van realnog sveta.
Žuto je boja večnosti, kao što je zlato metal prolećnog života. I jedno i drugo nalazimo u osnovi hrišćanskog obreda. Zlatni krst na svešteničkoj odeždi, zlatni kalež - žuto večnog života, vere.
Prisutnost žutog u htonskom svetu, kao jamstvo večnosti, je njen zemaljski aspekt. Žuto može biti i supstitut crnog.
Žuta boja preovladava u prirodi u drugoj polovini godine – to je boja zrelog klasja i boja vegetacije koja se suši. To je predvorje zime, hladnoće i mraka, pa se stoga povezuje i sa htonskim svetom. Tome doprinosi i žuta boja kože mrtvog čoveka.
U mnogim predanjima zakopano blago se “kazuje” tako što se u noći vidi plamen na mestu gde je sakriveno. Veza između zlata i vatre govori o vezi žutog i crvenog, tj. o mogućnosti da se žuto alternira sa crvenim.
Blizina žute i crvene boje vidi se i u devojačkim gatanjima za udaju: uoči Đurđevdana devojke kopaju rupice u zemlji i sutradan gledaju: ako u rupici ima žutih i crvenih mrava, devojka će se udati za momka, ako bude mrkih mrava – za udovca, ako ne bude mrava – te godine se neće udati.
Veza žutog sa onim svetom vidi se i po tome što se mitski vodiči duša na onom svetu prikazuju sa nekim žutim obeležjem. Odraz ove simbolike nalazi se i u narodnim bajanjima: kod Srba bolesti odnose žuti psi, žuti petao, pilad sa žutim nogama, žuti čovek.
Žuta boja nema visoku učestalost u narodnim basmama. Često se javlja kao sastavni deo trijade boja: žuto – crveno – belo. Žuti pesak nosi htonsko obeležje i zato se na njega tera i nečista sila.
Veza žute boje sa htonskim i demonski svetom određuje i njenu upotrebu u ritualu bajanja; kad neko dobije bolest zvanu “sugreb”, ide u vinograd i maže se žutom zemljom ispod dunje; bajanje stoci od ujeda zmije izvodi se uz upotrebu 9 kamičaka i žute igle; bolesno dete od žutice pokrivaju u kolevci preko glave žutom svilenom maramom i prišivaju mu na košulji zlatan prsten; da bi detetu bolje rasla kosa, posle prvog šišanja, nose njegove vlasi na žutu vrbu.
Simbolika crvene boje
Crveno je vrhunac boja. Označava najsnažniju prirodnu pojavu –
erupcija vulkana, duštvenu – revolicija i rat, i najjaču ljudsku emociju –
ljubav. U celom svetu crvena boja predstavlja stanja i emocije ljudi:
opasnost i hrabrost, nasilje i greh, požudu i strast.
MOLITVA ZA EMILIJU
Neka nađe
sreću Emilija,
crven končič,
nek se smeje,
neka mirno spava.
nek se smeje,
neka mirno spava.
Nek postane
majka,
nek joj šikne
mleko,
nek joj dete
živi.
Slobodan Marković
U religijskoj simbolici crveno ima i pozitivno i negativno značenje: vera, crkva, srce, ali i apokaliptičke boje konja rata, crvene zveri ili velike aždaje crvene kao vatra. U hrišćanskoj tradiciji crveno simbolizuje Hristovo stradanje, mičeništvo, svirepost; ali i versku revnost, ljubav, moć, dostojanstvenost.
Uroš Predić - "Sveti Đorđe ubija aždahu"
U mnogim zemljama sveta, crvena boja je privlačila pažnju i u pradavna vremena. Neandertalci su svoje mrtve posipali crvenim okerom, kao i Kromanjonci, koji su istom bojom, bogatom gvožđem, bojili zidove pećina. U staroj Kini crvena se smatrala srećnom bojom, simbolom blagostanja i zdravlja. Arabljani su smatrali da onoga ko nosi crveno štiti Bog. Ponekad su je smatrali i znakom prokletstva - ali, pre svega muškom bojom, simbolom zdravlja i vitalnosti. Južno od Sahare, crvenu odeću je nosio samo viši stalež, dok je u starom Egiptu ona bila znak opasnosti, sveta boja prevrtljivog boga Seta. Kod starih Rimljana, crveno svetlo se izjednačavalo sa svetom vatrom.
Kod Slovena, crvena boja je štitila od zlih sila. Uvek je kombinovana sa belom i crnom bojom. U svadbenim obredima simbolizovala je radost i ljubav. Novorođenčetu se stavljao crveni konac na ruku radi zaštite od uroka a poklanjanje crvene marame devojci je izraz ljubavi i odanosti.
U primitivnim društvima često su joj pripisivana magična svojstva, uključujući i moć da isteruje demone, leči bolesti, i štiti od urokljivih pogleda. U srednjovekovnoj Evropi oboleli od šarlaha umotavani su u crvene plahte, a na prozore su stavljane crvene zavese.
Za isceljujuća svojstva boja znali su još pećinski ljudi. Bolesne i ranjene iznosili su napolje kako bi im sunce vratilo snagu i zdravlje. U starom Egiptu, Mesopotamiji, Indiji i Kini hramovi su bili projektovani tako da su se sunčevi zraci prelamali u sedam boja sunčevog spektra. Kasnije su crkve širom sveta ukrašavane vitražima, pretežno crvene boje, da bi svetlost uticala na raspoloženje vernika.
Jedno je, pripisati izvesna značenja crvenoj boji, a nesto sasvim drugo stvoriti je. Hiljadama godina umetnici su pokušavali da proizvedu vatreno crvenu ili duboko crvenu koje su viđali u prirodi. Najbolje što su mogli da dobiju je bila oker crvena, kakvu su pravili Kromanjonci, mešajući je sa narandžastom i braon bojom.
Umetnici su imali problem da nađu postojanu i jaku crvenu a bojadžije su bile suočene sa još većim problemom: njihova crvena boja je morala da izdrži sunce, znoj i brojna pranja. Kako ni oker ni cinabarit nisu davali zadovoljavajuću crvenu, bojadžije su morale da je potraže negde drugde. Njihova potraga je nalikovala alhemičarevoj: poklonici tajnovite umetnosti su pokušavali da osnovnu materiju - lisće, koru drveta, krv, zemlju, čak i kravlju balegu - pretvore u zlatni rudnik prelepe crvene boje.
Za razliku od alhemičara, bojadžije su imale uspeha - ali delimičnog. Iako su naučili kako da iz biljaka na jeftin način dobiju crvenkastosmeđu i narandžastocrvenu, dobijanje prave crvene boje je bio mnogo veći izazov. Pre pronalaska veštačkih boja u devetnaestom veku, mogla je da se dobije jedino iz egzotičnih supstanci i tajnim tehnikama kojima je samo nekoliko bojadžija ovladalo.
Nedostižna, skupa i moćan simbol, crvena odeća je bila dostupna samo bogatašima. Nosili su je kraljevi, kardinali, plemići. U Persiji je samo šah nosio crveno, dok je u starom Rimu postala simbol moći: najuticajniji ljudi u gradu su sebe nazivali coccinati: oni koji nose crveno.
Velika vest je bila da su španski konkvistadori 1519. godine otkrili kako Asteci prodaju izvanrednu bojenu materiju na velikoj pijaci u Meksiku. Nazvavši je grana cochinilla, ili kosenila, konkvistadori su je dopremili u Evropu, gde je proizvedena najsvetlija, najjača crvena boja koju je Stari svet ikada video.
Kosenila je postala najvažnija bojena materija u Evropi, a Španija se obogatila prodajući je bojadžijama širom sveta i kontrolisala njenu nabavku. Španci su tako ljubomorno čuvali monopol nad kosenilom, da je čak i njena sama priroda ostala nepoznanica. Da li je kosenila bila životinja, biljka ili mineral?
Odlučne da stanu na put Španiji i njenom monopolu, druge zemlje su se okrenule špijunaži i gusarenju. U Engleskoj, Nizozemskoj i Francuskoj potraga za kosenilom je dobila državni značaj. Kraljevi, trgovci, učenjaci, gusari i špijuni - svi su krenuli u lov na najpoželjniju boju u Evropi.
Priča o ovoj ludoj trci za kosenilom je prozor u drugi svet - svet u kojem je crvena boja bila retka i skupa, izvor bogatstva i moći za one koji su znali njenu tajnu. Da bi je se domogli, ljudi su potapali brodove, postajali špijuni, prkosili smrti.
Kao vrsta, cenimo boje i pridajemo im veliki značaj. Ipak, malo boja nam toliko znači koliko crvena. Gazimo po crvenom tepihu, kriminalce hvatamo okrvavljenih ruku, crveni konac nosimo radi odbrane od uroka. Stajemo na crveno svetlo, izbegavamo crvene haringe, i proslavljamo crveno slovo u kalendaru. U zavisnosti od političkih ubeđenja, bojimo se crvene ili nosimo crvenu zastavu. Kada nas obuzme bes, kažemo da nam je crveno pred očima.
Mnogi od ovih izraza su novijeg datuma a možda su neki tri stotine godina stari. Radikalna politika, na primer, se zove crvenom nakon krvavog evropskog ustanka 1848. godine, dok je crvena traka izraz iz osamnaestog veka koji se odnosi na crvene trake kojima su u Velikoj Britaniji vezivani dokumenti.
Ipak, crvena boja ima mnogo dublje korene u ljudskoj psihi. Iako veliki broj sisara ne vidi crvenu boju, ljudsko oko je vrlo osetljivo na nju. Sklonost ka crvenoj boji nam je urođena. Možda ovo objašnjava zašto je u gotovo svim jezicima izraz za crvenu boju stariji od bilo kog drugog. Pre plave, žute ili zelene, bila je crvena, boja krvi i vatre.
Simbolika zelene boje
Kad su jednom prilikom upitali Ljubišu
Jovanovića zašto slika fantastična čudovišta, odgovorio je sasvim ozbiljno.
„Ja slikam realnost. U ljudima koji su na zemlji žive mračne sile. Žive i one
dobre, ali njih je mnogo manje. Mračne sile izazivaju ratove i krvoprolića. Zli
demoni, oni sa manje moći, žive u našim prijateljima, koji nam, onda kad im
poverujemo, nanesu zlo. Zar to nije stvarnost?“
Zagonetni svet Ljubiše Jovanovića-Keneta (zemljoradnik, rođen 1956, u selu
Vranovcu kod Jagodine), u kome jedni pored drugih žive ljudi i demoni, ima
svoje poticaje u metafizičkim idejama i verovanjima zajednice. U narodu
njegovog kraja još postoji verovanje da natprirodne sile upravljaju životom na
zemlji a i onim drugim, posle biološkog kraja. Po istom verovanju, zli demoni
donose čoveku fizičke i duhovne patnje a dobri ga isceljuju i čine srećnim. U
ovakvom uverenju odrastao je i sam slikar.
SANJANJE UKLETO
Sve je od ludih ptica
i sve je od besnog kamenja.
Između pesme i pesme
sve je za skok propeto
iako ne zna se gde je
početak dobrog puta
za bekstvo iz tesnog vremena.
Između letenja i letenja
sve kosti na sve strane
i vene nadrle
iako ne zna se
šta iza koprene nemoći čeka
i ima li spasenja.
Srboljub Mitić
Zeleno - boja između neba i zemlje, između večnog i propadljivog. U
svim tradicijama sveta simbol je života, nade i veselosti ali i promena,
prolaznosti i propadljivosti. Boja raja, obilja, ali kao boja nezrelosti simbol
je neiskustva, ludosti i naivnosti. Vilinska je boja, boja misterije, a zeleni
vitez označava smrt, izdaju.
U hrišćanstvu prolećno zeleno je nada, rast svetog Duha u čoveku,
život, pobeda nad smrću, inicijacija, dobra dela. Bledo zeleno je Sotona, zlo i
smrt. Zeleno, kao boja koja donosi dobro, dobija mitsko značenje
zelenog raja, mladost sveta - večna mladost obećana odabranima.
Sinopis, to jest zelena boja u heraldici, označava civilizovanost, ljubav, radost i obilje. Nadbiskupi nose sinopis šešir sa spletenim zelenim vrpcama... biskupi takođe nose sinopis šešir, jer su postavljeni kao pastiri nad hrišćanima, a ta boja označava dobre pašnjake kada mudri pastiri vode na pašu svoja stada.
Sinopis, to jest zelena boja u heraldici, označava civilizovanost, ljubav, radost i obilje. Nadbiskupi nose sinopis šešir sa spletenim zelenim vrpcama... biskupi takođe nose sinopis šešir, jer su postavljeni kao pastiri nad hrišćanima, a ta boja označava dobre pašnjake kada mudri pastiri vode na pašu svoja stada.
Zeleno poseduje i zlotvornu moć. Smaragd, koji je papinski kamen,
istovremeno je i kamen Lucifera pre pada. Dok je zeleno kao mera bilo simbol
razuma – Minervine modrozelene oči – u srednjem veku je postalo
simbolom bezumlja i znamenje ludih. Tu dvojakost poseduju svi htonski simboli:
Sotona, na vitražu u katedrali u Šartru, prikazan je zelene kože i zelenih
očiju. U naše vreme, kad fantastično (zbog naučnih otkrića) dobija kosmičko
značenje, Marsovci, naličje ljudskosti, zamišljaju se u obliku zelenih
demona ili čovečuljaka, ili kao bića zelene krvi, što dobija značenje
svetogrđa.
U svim mitologijama zelena božanstva obnove spavaju zimskim snom u
podzemlju gde ih htonsko crveno ponovo oživljuje. Zbog toga su ona spolja
zelena, a iznutra crvena, a njihovo se carstvo proteže na oba sveta.
Zeleno je boja voda, kao što je crveno boja vatre, i čovek je zato
uvek instinktivno osećao odnose te dve boje analogne odnosima između svoje
esencije i svoje egzistencije. Zeleno je boja nade, snage,
besmrtnosti, koju svuda simbolizuje zelena grančica. Srednjovekovni
slikari su iz tog razloga slikali krst - sredstvo obnove ljudskog
roda, obnove zajamčene Hristovom žrtvom - zelenom bojom.
U srednjem veku je zelena bila odežda lekara zato što su
upotrebljavali lekovito bilje i ostalo je boja vidara koji
spravljaju lekove. A farmaceutska reklama je uspela da oživi staro verovanje
pridavši mitsko značenje panaceje rečima kao što su hlorofil ili vitamini.
Izraz “vratiti se zelenilu”, kojeg je malo u gradskoj sredini,
izražava potrebu povremenog povratka prirodnoj okolini, u čemu je priroda
supstitut za majku. Zaštitničko, umirujuće, osvežavajuće, zeleno se
slavilo u verskim spomenicima koje su naši preci podigli u pustinji.
Zeleno je za hrišćane ostalo nada, teologalna vrlina. Gral je tajna nad
tajnama. Smaragdna, kristalna zelena posuda u kojoj je krv otelotvorenog boga,
gde se sjedinjuju pojmovi ljubavi i žrtve kao uslovi obnove koju izražava
svetleća zelena boja posude. Mit je nadahnut tekstovima Novog zaveta.
Sveti Jovan u Otkrivenju ovako opisuje svoje viđenje vrhovnog
Boga, koje je epifanija svetlosti, bez oblika i lica: I onaj koji što
seđaše bijaše po viđenju kao kamen jaspis i sard, i oko prijestola bješe duga
po viđenju kao smaragd. Od toga viđenja smaragda potiče Gral; on obuhvata,
on je posuda, žensko. A božanska svetlost, koju sadrži kao samu suštinu
božanstva, dvostruko je u jednom, istovremeno zelena kao jaspis i tamnocrvena
kao karneol.
Zelena zdela se koristi u ljubavnoj magiji. Kada se mesto zelenog
suda upotrebljava kotao, onda se prostor "razdvajanja" iskazuje
upotrebom kitice zelene trave. Zanimljivo je da zeleno ima sličnu simboličku
funkciju i u vizantijskoj crkvenoj umetnosti: razdvaja božansko (ili carsko) od
zemaljskog.
U narodnim bajanjima zeleno je atribut prirode (sirovog) i atribut otvorenog
prostora u kome se kreće nečista sila i gde ona gospodari. To je i prostor
potencijalno opasan za čoveka. Zeleno se vezuje za prostor gde se tera nečista
sila, ili gde se odvija neki mitski događaj koji izaziva promenu (razdvajanje
nečiste sile i čoveka). U samom procesu bajanja u srpskoj tradiciji taj prostor
razdvajanja simbolički se iskazuje prisustvom zelene glinene zdele s vodom koja
je često obavezno sredstvo pri bajanju ("Bolesnik od krajnika ode predveče
bajalici koja uzme zelenu kalenicu (zdelu), napuni je svežom vodom, metne pred sebe, zatim uzme
tri grumenčića soli, pogleda u zvezde i govori...").
U južnoslovenskim bajalačkim tekstovima zeleno je prevashodno atribut mesta u
koje se tera nečista sila (gora zelena, trava zelena, livada zelena, drvo
zeleno). Kod Istočnih Slovena ovaj atribut se najviše vezuje za prostor gde se
odvija neki mitski događaj. Teranje nečiste sile u prostor u kome rastu biljke
nosi skrivenu nameru "oročavanja" njenog boravka u tome prostoru,
pošto je zeleno privremena, sezonska pojava, kao i usmerenja na potpuno
odvajanje od ljudskog sveta.
Zeleno je atribut koji se vezuje za demonska bića – za đavola, vešticu, vilu,
zmaja. U jednoj srpskoj pripoveci đavo u vidu čoveka obučenog u zelene haljine
sreće mladića koji je pošao da traži službu i nagovori ga da mu bude
sluga… U predanjima o svecima – vučjim pastirima, svetom Mrati i svetom Đorđu,
oni su opisani kako na mesto okupljanja vukova dolaze na zelenom konju. Prema
verovanju iz prijepoljskog kraja, vešticom ili vešcem postaje onaj koji se rodi
u zelenoj košulji. Kod Kuča u Crnoj Gori je postojalo verovanje da se rano na
Božić sa vidogleda sela može opaziti zelen plam nad svakom kućom u kojoj ima
veštica. U istom kraju zapisano je predanje o veziru Kar-Mahmudu. Kada je
poginuo u borbi s Crnogorcima i bio spaljen, "od njega je zelen plam
bivao". Po jednom verovanju iz Bosne i Hercegovine, sve oko vila je
zeleno, i hrana i posuđe i one mogu jesti jedino zeleno jelo.
U odgonetanju prisustva epiteta "zelen" i njegovog simboličkog
značenja u magijskim i mitološkim tekstovima može poslužiti istraživanje Milke
Ivić o pridavanju zelene boje nekim životinjama ili oružju, a da one u
stvarnosti nisu takve boje. Konstatujući da niko nije video zelenog konja,
zelenog vuka, zelenog sokola, zeleni mač, autorka je zaključila da je izbor baš
tog epiteta simboličkog karaktera: "Bodrost, krepkost, pa onda i
odvažnost, silovitost – to su osobine koje se lako asociraju sa svojstvom biti
mlad, a to svojstvo je, po svedočanstvu tolikih jezika sveta, neizbežna,
spontana metaforična transpozicija pojma zelenog u ljudskoj svesti (zeleno lišće
je mlado lišće). U folklornim umotvorinama, zelen konj, zelen soko i zelen mač
pominjani su kao zeleni ne zbog svoje boje, nego zato da bi se tim epitetom
naglasila njihova podobnost za efikasno delovanje radi savlađivanja
protivnika.”
Literatura:
Enciklopedijski rečnik SLOVENSKA MITOLOGIJA
F. Guirand - J. Schmidt, MITOVI I MITOLOGIJA
J. Chevalier - A. Gheerbrant, REČNIK SIMBOLA
Antologija PASTIR TRAŽI DNO NEBA
Za SRPSKU TELEVIZIJU USA priredila: Nadica Janić
(Objedinjeni tekstovi o simbolici boja postavljeni na blogu i objavljeni na starom sajtu STV USA 2013.)
Нема коментара:
Постави коментар