Po srpskom mitološkom rečniku Lazarke su mlade
devojke koje na praznik Lazarevog vaskrsenja, odnosno na Lazarevu subotu, idu
po seoskim kućama i uz igru i pesmu proriču domaćinu plodnost, sreću,
bogatstvo. Nastupanje sasvim mladih devojaka ima obeležje inicijacije.
Pretposlednja, šesta po redu sedmica uskršnjeg posta, po velikom prazniku Cveti, koji pada u njen nedeljni dan, naziva se cvetna nedelja. U istočnoj Srbiji se ova sedmica naziva cvetonosna nedelja, a u Leskovačkoj Moravi lazarička nedelja.
U svim
srpskim krajevima je u prošlosti bio običaj da se u šestoj sedmici uskršnjeg
posta naseljem kreću povorke devojaka, izvodeći svoju igru i pevajući pred
svakom kućom. Ove povorke se najčešće javljaju na sam dan i uoči Lazareve
subote, nazivaju se cvetonosnice ili lazarice, a njihove predvodnice lazari
ili, takođe, lazarice. Zato se ova sedmica po njima naziva i lazarička nedelja.
Običaj lazarica je po svom sadržaju i nameni obznanjivao da nastupa novi naraštaj,
ili, kako bi sociolozi rekli, ovim običajem su devojčice prelazile u viši
društveni i generacijski red - red devojaka. Time je stavljano do znanja da
stupa novo pokoljenje devojaka za udaju.
Koje su devojke za udaju?
U davnini je sva ženska mlađarija, kad tome dođe red, učestvovala u lazaricama. U Gornjoj Pčinji se do danas održalo verovanje da će devojka koja za vreme svog devojaštva ne uzme učešća u lazaricama - na onom svetu nositi žabama vodu. Po pravilu, treba tri godine zaredom ići u lazarice jer, u protivnom, može se očekivati neka nesreća. Na ovaj način su devojke štićene i od prerane udaje.
Cvetonosnice su devojke koje su se okupljale da bi brale, sušile i sadile cveće. Tako su nazivane jer su, odlazeći zorom na proplanke i u šume i vraćavši se u naselje, nosile svakovrsno ubrano cveće, kojim su se i kitile. Njihov odlazak i branje cveća su propraćani pesmom, te je pojava cvetonosnica bila i živopisna, ljupka i mladalački razdragana prolećna svetkovina.
Cvetonosnice su, usput, iz šume donosile i otkinute grančice leske, drena, gloga i trna, kiteći potom njima kuće i zgrade za stoku, što je značilo želju za podmlađivanjem a istovremeno, jer se verovalo u zaštitnu moć ovog drveća i grmlja, grančice su bile i obezbeđenje od groma, grada (leda) i svake druge nepogode i razornih sila. Devojke su istoga dana zasađivale ubrano cveće, a verovalo se da će ono najbolje cvetati i mirisati ako je zasađeno na sam dan Cveti.
U
danima cvetne nedelje je bilo uobičajeno da se narod kiti vrbom i koprivom. O
ovim biljkama je mnoštvo verovanja, u čijoj je osnovi ubeđenje o njihovoj
magičnoj, zaštitnoj i isceliteljskoj moći. Osobito se vrba uzima kao simbol
rađanja, a kopriva ima svojstvo da štiti seme u koje se stavi. Zato su se
devojke u cvetnoj nedelji opasivale vitkom vrbovom šibljikom - da bi bile
napredne kao vrba. Verovalo se da kopriva može da brani od senke, kako je
nazivan ženski demon koji napada porodilje, pa je zato ova biljka stavljana
porodiljama pod jastuk.
Ranije se sredom izbegavalo da se deca kupaju, o cvetnoj sredi pogotovu, a izbegavalo se i da se cvetne nedelje izmiva kosa - da ne bi cvetala.
Božidar Bošković: “Lazarka”
(1979. drvo; visina 61 cm)
Muzej naivne umetnosti, Jagodina
"Bošković je izvajao
izvornu figuru lazarke i, što je izuzetak u srpskom narodnom vajarstvu, obojio
je živim bojama. Frontalna, oblikovana u sećanje na folklornu masku, ova
neobična figura istovremeno deluje arhaično i ekspresivno."
Izvor:
PASTIR TRAŽI DNO NEBA
PASTIR TRAŽI DNO NEBA
Antologija poezije, slikarstva i vajarstva naivaca Srbije, Crne Gore i Republike Srpske
Draganić, 2001. (Beograd)
Za SRPSKU TELEVIZIJU USA priredila: Nadica Janić
Нема коментара:
Постави коментар