Duša slovenska (28)
Kićenje je sastavni deo odeće i uklapa se u opšte odlike narodnih nošnji. Nakit kao ukrasni detalj može biti predmet posebnog umetničkog oblikovanja i iskazivanja zanatske veština, ali je redovno i simboličko obeležje uzrasta, društvenog statusa, religijske pripadnosti, odraz bogatstva i zaštita od "zlih" sila.
U predelima panonske kulturne zone nakit je mnogim nitima povezan sa kićenjem
naroda u širokom području od srednje Evrope do Ukrajine. Odlikuje se obilnošću
i čestom višebojnošću dodataka, od belog do jarko crvenih tonova i boje zlata i
srebra. Sve treba da doprinese opštem utisku bogatstva i vedrine. Ukrasi se
prave od raznobojnih traka, veštačkog i prirodnog cveća, šljokica, staklenih
perli, korala, staniola, perja, dakle pretežno od jeftinih materijala. Ipak je
najviše nakita od staklenih perli. Međutim, devojke i mlađe žene nosile su
nanize od novca (zlatnog i srebrnog) i lepo izrađene naušnice, a mladi muškarci
dekorativnu srebrnu pucad na prsluku.
U moravskoj, kao i u dinarskoj i jadranskoj zoni, bilo je dosta metalnog nakita
izrađenog u tehnikama livenja, presovanja, iskucavanja i filigrana. U tehnici
su sačuvani arhaični postupci a u oblicima folklorizovane forme nakita viših
feudalnih slojeva sa dosta orijentalno-mediteranskih oblika. U nekoliko
kosovskih i metohijskih zanatskih centara sve do najnovijeg vremena očuvala se
proizvodnja nakita, naročito filigranskog. Do početka XX veka bile su poznate
radionice "zlatara" u kojima se proizvodio nakit za seosku
populaciju, u više mesta Srbije (npr. Pirot, Leskovac, Užice) i Crnoj Gori
(najpoznatiji je bio Kotor). Majstori i trgovci raznosili su robu u raznim
pravcima i daleko od mesta proizvodnje. Iz tih razloga i usled opštih kulturnih
prilika na širokom prostoru Balkanskog poluostrva, srodnog nasleđa i izvora
uticaja, isti ili slični proizvodi nalaze se u raznim i međusobno udaljenim
mestima. Postoje, međutim, i značajne regionalne razlike uslovljene poreklom i
sastavom stanovništva, religijom i običajima, kulturnim uticajima i drugim
činiocima.
Poznato je da se uloga nakita u narodnom životu ne svodi samo na to da ulepša
osobu koja ga nosi. Predmeti za kićenje uopšte, predstavljaju jasne oznake
koje, gotovo redovno, izbijaju u prvi plan. Određeni nakit se upotrebljava kao
simboličko obeležje društvenog položaja, staleža, religiozne pripadnosti, kao i
prelaznih i prolaznih statusa u toku životnog ciklusa pojedinca. U složenoj
strukturi ceremonije sklapanja braka, koja obuhvata tri faze i tri statusa,
nevestinski nakit zauzima značajno mesto. Analiza njegove funkcije ukazuje da
on ima tri značenja: obeležje statusa, odnosno bračnog stanja, obeležje
ekonomske moći i zaštita.
Kao najizrazitija obeležja bračnog stanja izdvajaju se oglavlje i prsten. Na
dan venčanja nevesta je stavljala nevestinsko oglavlje, da bi ga istog dana ili
sutradan zamenila oglavljem udate žene. Kako se status neveste tu ne završava,
nego traje do rođenja prvog deteta, ona je nosila dva oglavlja: u svečanim
prilikama nevestinsko, a običnim danima oglavlje udate žene, ali s nešto više
nakita nego kasnije. Rođenjem prvog deteta, kada pred očima zajednice ona
zvanično osvaja status žene, nevestinsko oglavlje se potpuno gubi a stalno
oglavlje postaje odgovarajuće oglavlje udate žene.
Prsten je druga, znatno jasnija oznaka. Prvi prsten devojka je dobijala na dan
proševine i stavljala ga na domali prst, što propisuje i Stari zavet, jer se
verovalo da iz njega ide jedna žila pravo u srce. Prstenom se venčavalo, a
zatim je nošen celog života kao simbol večne odanosti, ljubavi i međusobnog
predavanja.
Obeležje ekonomske moći najviše se ogledalo u nakitu za vrat i grudi, posebno
onom koga su činili nanizi novca. Oni predstavljaju vidan deo miraza koji je
otac, prema mogućnostima, spremao za ćerku.
Ritualni status mlade i mladoženje u svadbenoj ceremoniji uglavnom proističe iz
verovanja da je u tom prelaznom momentu delovanje zlih sila pojačano i da su
veoma podložni uroku. Zbog toga su često bili snabdeveni moćnim apotropejima
koji su najviše koncentrisani u nakitu.
Zaštita od zlog pogleda, posebno onog prvog koji je najopasniji i koga treba
skrenuti od neveste, postizana je i upotrebom različitih materijala.
Natprirodne moći pripisivane su zlatu, srebru, dragom i poludragom kamenju.
ČUVARI NACIONALNOG BLAGA
Čuvar neizmernog blaga naše tradicionalne
kulture je Etnografski muzej u
Beogradu, jedan od najstarijih muzeja na Balkanskom poluostrvu. Osnovan je
februara 1901. godine ali njegovi koreni sežu dublje u prošlost. Sakupljanje etnografskih
predmeta otpočelo je sredinom XIX stoleća. U okviru Narodnog muzeja Srbije
(Serbskonarodni muzeum) nalazio se, još 1844. godine, jedan broj etnografskih
predmeta.
Prvo značajno sistematsko sakupljanje obavljeno je radi učešća na Sveslovenskoj
izložbi, održanoj u Moskvi 1867. godine. Uprkos tome što su svi tada
prikupljeni predmeti ostali u Moskvi, ta izložba je važna zbog toga što je u
Srbiji, i na Balkanu uopšte, otpočelo sistematsko sakupljanje etnografskih
predmeta i etnološko proučavanje tog prostora.
Danas Etnografski muzej čuva veliki broj etnografskih predmeta, raspoređenih u zasebne zbirke (pokućstvo, nakit, običaji, narodne nošnje, narodna arhitektura, privreda, stočarstvo, saobraćaj, kultni predmeti itd), ima jednu od najbogatijih stručnih biblioteka na Balkanu i sam izdaje stručne publikacije, ima konzervatorsku službu koja obrađuje gotovo sve vrste materijala, raspolaže velikim izložbenim prostorom i organizuje obimna etnografska istraživanja.
Srebrni prsten iz Bosne i Hercegovine
Oko središnjeg rama u kome se nalazi plavi kamen
raspoređena su polja ispunjena neiznmenično plavim i crnim emajlom. Pripada
tipu stolovatog prstenja.
“Medenjak” ili stolovat je glomazan prsten masivne glave. Izrađen je od bronze ili srebra u tehnici livenja, granulacije, ređe emajla. U XVII i XVIII veku nošen je kao oznaka vladarskog i društvenog položaja, a u XIX veku i kao skupocen venčani prsten.
“Medenjak” ili stolovat je glomazan prsten masivne glave. Izrađen je od bronze ili srebra u tehnici livenja, granulacije, ređe emajla. U XVII i XVIII veku nošen je kao oznaka vladarskog i društvenog položaja, a u XIX veku i kao skupocen venčani prsten.
Nakit za glavu, XIX vek
(srebro, staklo, pozlata, presovanje).
U narodnom nakitu Srba izuzetna pažnja posvećivana je kićenju i ukrašavanju glave koja tokom XIX i prvoj polovini XX veka zadržava dominantno mesto. Osim kosi posvećivana je pažnja dodatnim ukrasima pod kojim se podrazumeva nošnja na glavi koju čini i nakit tj. oglavlje.
Srpske krune uz Srednjeg veka
Neprocenjiva je vrednost nakita iz perioda srpske srednjovekovne države koji je u zbirci Narodnog muzeja u Beogradu.
Ukras za glavu, prva
polovina XIV veka, 21 x 2 cm.
Tehnika: iskucavanje,
filigran, poludrago kamenje.
Veoma dragocen ukras koji se nosio preko čela, u pisanim izvorima naziva se girlanda ili venac. Venac iz Narodnog muzeja jedan je u relativno maloj grupi sačuvanih ukrasa za glavu ove vrste na teritoriji istočne i južne Evrope. Čini deo ukupnog ženskog nakita svih staleža, a ovako skupocen, morao je biti deo opreme vladarke i vlastelinke. Kao ukras za glavu čini celinu sa naušnicama čiji su nalazi neuporedivo češći. Brojni portreti prikazuju venac u funkciji pričvršćivanja marame. Mogu biti metalni sa ili bez dragog i poludragog kamena ili vezeni zlatom, srebrom i biserom na finoj tkanini.
Minđuše, prva polovina
XIV veka, 7 x 7 cm.
Tehnika: livenje,
prolamanje, iskucavanje, filigran, fasovanje.
Ove izuzetno raskošne naušnice pričvršćivane su niskom bisera ili trakama od
skupocene tkanine za venac ili krunu, te su bile potpuno odvojene od uha. Nekim
primercima sačuvana je i originalna traka od filigranske žice kojom su naušnice
spajane a koja se nosila iznad temena kako bi se ublažilo opterećenje nošenja
ovako teških komada nakita. Ove naušnice pripadaju "dragiževskom"
tipu, rasprostranjenom u znatnom obimu na teritoriji Rusije, Bugarske,
Rumunije, Srbije, Makedonije i Grčke.
Narukvice, prva
polovina XIV veka, 6 x 7 x 6 cm.
Tehnika: srebro, pozlata, livenje, kovanje, filigran, granulacija.
Tehnika: srebro, pozlata, livenje, kovanje, filigran, granulacija.
Masivne i ukrašene filigranskim ornamentom, narukvice na šarnir predstavljaju
deo vizantijske tradicije koju je, zajedno sa dijedemom i obocima, rano
preuzela ruska kao i istočna i južna evropska vlastelinska a u skromnijem vidu
i uopšteno ženska oprema.
Narukvica, prva polovina XIV veka, 9 x 7 cm.
Tehnika: srebro, livenje, kovanje, uvijanje, granulacija, filigran.
Masivna, elipsoidna narukvica čiji je srednji deo sačinjen od četvorostruke
spiralno uvijene žice čiji se krajevi stapaju, produžavajući se u trapezasta
proširenja. Prošireni krajevi otvorene narukvice ukrašeni su ritmično
raspoređenim granulama okruženim filigranskom žicom. Na tlu Balkana, ovaj tip
narukvice, zvane i belenzuka naslednik je poznoantičke otvorene grivne
proširenih krajeva ukrašenih jednostavnim ornamentom ili plastično oblikovanih
u predstave zmija.
Literatura:
SLOVENSKA MITOLOGIJA – ENCIKLOPEDIJSKI REČNIK
ZEPTER BOOK WORLD, Beograd, 2001.
KULTURNA RISNICA SRBIJE , Jovan Janićijević
IDEA, Beograd, 2005.
Za SRPSKU TELEVIZIJU USA priredila: Nadica Janić
Veza:
Arhiva STV USA Stari sajt
STV USA Novi sajt 2022.
Нема коментара:
Постави коментар