„Naš srpski kalendar deo je naše istorije i tradicije, naše poezije i proze, naših poraza i pobeda, mirova i ratova, rađanja i umiranja, naš život. Nama, kao naslednicima, preostaje samo to - da sačuvamo svoje nasleđe, jer ćemo jedino tako sačuvati svoju dušu i svoj identitet, na koje možemo biti ponosni.” (Dunja Matić Stanišić, filolog)
Srbi imaju jedan od najstarijih i najtačnijih kalendara na svetu. On datira od perioda vinčanske kulture još od 6. veka pre naše ere, na šta ukazuje i simbol za vreme, koji je karakterističan i prikazuje luk sa dva preseka. U našem narodu postoji ogromno kalendarsko znanje, sačuvano u mitologiji, epskoj poeziji, običajima i svakodnevnom životu.
Prema srpskom kalendaru, godina se deli na leto i zimu. Leto počinje na Đurđevdan, 6. maja, dok zima na Mitrovdan, 8. novembra. U mnogim epskim kalendarskim pesmama opisan je ili ceo ili samo deo godišnjeg ciklusa, pri čemu se strogo pazilo da radnja odslika astronomske i meteorološke promene. U lirskim koledarskim, božićnim i drugim pesmama upućene su molitve božanstvima, najčešće Suncu, koga su obožavali i poštovali kao vrhovno božanstvo.
Srpski kalendar bio je zvanični kalendar svih srpskih država do 19. veka i po njemu su pisane sve povelje, zakoni, odluke, obligacije među ljudima, a njega danas zvanično koristi Srpska pravoslavna crkva i on se smatra njenim Ustavom, budući da ga je još 1119. godine u crkveni kodeks uneo Sveti Sava.
NARODNI KALENDAR
Narodni kalendar je istorijski formiran sistem
deljenja, brojanja i uređivanja godišnjeg vremena na osnovu koga su
organizovani obredni ciklus, svakodnevna aktivnost, verovanja i folklor.
Neprekidnom, cikličnom, prirodnom vremenu narodni kalendar daje karakter
ritualnog sistema koji se ispoljava u strogom rasporedu prazničnih dana i
radnih dana, perioda posta i „mesojeđa“, dobrih i zlih dana itd. U osnovi
srpskog narodnog kalendara stoji crkveni hrišćanski kalendar i narodna
tradicija iz prehrišćanskog perioda.
Glavne jedinice narodnog kalendara, godina i
dan, povezane su sa različitim prirodnim pojavama, sa sunčevim kretanjem i
mesečevim ciklusima. Početak godine u narodnoj tradiciji vezuje se za proleće i
buđenje prirode. Datira iz staroslovenskih verovanja. Kod Slovena godina se
nije delila na četiri već na dve sezone. Leto i zimu. U svim slovenskim
jezicima za označavanje tih doba koriste se iste reči - leto i zima, dok kod
označavanja proleća i jeseni takvog jedinstva nema. U krugu godine postoje
parni praznici (Sveti Nikola prolećni i Nikoljdan jesenji; Đurđevdan prolećni i
Đurđić jesenji; Bela nedelja na Uskrs i na Poklade i sl.) i poštovanje
određenih parnih dana (četvrtka i petka, „sušnih“ i „gradobitnih“...). U krugu
dan i noć, dan odgovara letu a noć zimi, podne Ivanjdanu, ponoć Božiću, izlazak
sunca Bogojavljenju, zalazak Krstovdanu jesenjem. Čak i opasni periodi imaju
svoju paralelu u „demonskom“ delu noći od ponoći do prvih petlova.
Obredna struktura narodnog kalendara
predstavlja ciklus koji se deli na komplekse: božićni, pokladni, ranoprolećni
(Mladenci, Blagovesti i dr.), srednjeprolećni (Uskrs, Đurđevdan, Spasovdan i
dr.), kasnoprolećni (trojičko-ivanjski period), letnji (Ivanjdan, Velika
Gospojina i dr.), jesenji (Mala Gospojina, Sveta Petka, Mitrovdan i dr.) i
zimski (Sveta Varvara, Nikoljdan i dr.).
U kalendarskim obredima je jedinstven skup
ritualnih radnji: obilaženje, obredi sa rastinjem, ritualne gozbe, paljenje
vatre, maskiranje, pevanje i sl. Neke radnje su vezane za određene praznike a
obilaženje i paljenje vatre obavlja se u svim kalendarskim obredima.
Granice kalendarskog perioda obeležavaju se
kao „susret“ i kao „ispraćaj“ sa skupom ritualnih radnji kao priprema i kao
ispraćanje. Simboli koji označavaju granice perioda su rastinje, ritualno drvo,
strašilo, maske.
U kalendarskoj mitologiji osnovne su predstave
o neophodnosti ritualnog „učvršćivanja“, magijskog stimulisanja prirodnog
poretka (bujanje vegetacije, čuvanje plodnosti zemlje posle ubiranja letine i
sl) i poštovanje ravnoteže sa „onim svetom“ od koga zavisi zemaljsko
blagostanje. Odatle potiče značenje plodonosne magije i zadušnih rituala.
RABOŠ – PRVI PISANI KALENDAR
Prva kalendarska znanja zapisivana su na
drvetu na kome su urezivani crtama i rezama važni dani i pojave,
karakteristične za kalendarski godišnji ciklus. Simbolima izrezbareno drvo -
raboš je bio i pomagač pamćenju brojeva koje su želeli da sačuvaju od zaborava.
U osnovi je postojao jedinstven sistem od sedam znakova za brojeve od 1 do 1000
sa dodacima: tačka je značila broj 1; pravo podrezana a neizrezana crta znači
broj 5; pravo podrezana i izrezana crta znači broj 10; koso podrezana i
neizrezana crta znači broj 50; koso podrezana i izrezana crta znači broj 100;
podrezan a neizrezan krst znači broj 500, a takav isti krst izrezan znači broj
1000. Na rabošu se znaci režu s desna na levo, a to znači da se počinje s vrha
raboša, pa se ide ka ruci koja ga drži. To je bio prvi pisani kalendar, ali
toliko praktičan, da se koristio do skorašnjih vremena.
Raboš koji je imao ulogu kalendara, odnosno
služio za računanje vremena sastojao se od jedne duže deblje gredice sa četiri
brida pravilno podeljena na tri dela – oni su predstavljali mesece u godini. Po
ivicama i stranicama urezivane su oznake za dane; one jednostavne označavale su
obične dane, a posebne oznake označavale su bitne praznike. Drveni kalendari
bili su deo opreme balkanskih čobana, koji su duže vreme u godini boravili sa
stokom na planinskim pašnjacima.
Kalendari su se čitali bustrafedonski, prvi
red s desna na levo, drugi s leva na desno, treći s desna na levo itd. Ovo
pismo je dokaz kulturnog i istorijskog razvoja Slovena, nezavisno od
vizantijsko-rimskog uticaja.
Osim što su bili narodni način za računanje
vremena, raboši su korišteni i kao sredstvo za utvrđivanja dugova („računanje
na raboš“), odnosno, bili su dnevna računska knjiga u kojoj su se beležila sva
primanja i izdavanja u toku dana.
RAČUNANJE VREMENA
Najstariji zapisani i sačuvani kalendari
počinju da računaju vreme od Stvaranja sveta, koje se smatra da je bilo 5508.
godine pre Hrista. Na našim prostorima začetak zemljoradničke, starčevačke
kulture odgovara tom vremenu. Po najstarijim našim srednjovekovnim dokumentima
vidi se da se kod nas pri datiranju koristila takozvana Vizantijska era, ali se
koristilo i datiranje po Julijanskom kalendaru od Hristovog rođenja. Datiranje
je bilo različito i zavisilo je od mašte i znanja pisara, a ponekad je bilo
napisano i u kitnjastoj formi. Svaka godina Julijanskog kalendara preslikava
onu koja je bila pre 28 godina. Usaglašavanjem 28-godišnjeg ciklusa sa
mesečevim 19-ogodičnjim ciklusom dobija se „veliki indiktion“ ili vreme posle
koga se ponavlja Uskrs. Tada je istovetan njegov datum, koji se računa prema
suncu, tj. prolećnoj ravnodnevnici, kao što su istovetne i mesečeve mene i dan,
odnosno nedelja. Zbog toga se kaže da je taj kalendar bio ujednačen, logičan i
neprekinuti niz dana, meseci i godina, koji je omogućavao lako izračunavanje
nedeljnog dana za bilo koji datum i u prošlosti i u budućnosti, uz pomoć samo
jedne tablice.
Gregorijanskom kalendaru nije bila dovoljna
jedna tablica za sva vremena, nego nekoliko, a i one bi se tokom vremena morale
menjati. Zbog toga je na predlog carigradskog patrijarha održan kongres
pravoslavnih država 1923. godine povodom reforme postojećeg Julijanskog
kalendara. Kongres je usvojio predlog profesora Milutina Milankovića: izbaciti
iz kalendara 13 dana; na svakih 900 godina izbaciti 7 dana, za razliku od
gregorijanskog kalendara, po kome treba na svakih 400 godina izbaciti po 3
dana; prestupne su one sekularne godine (sa dve nule na kraju) koje deljene sa
9 daju ostatak 2 ili 6. Ovaj proračun je mnogo tačniji od Gregorijanskog
kalendara jer treba da prođe 40.000 godina da bi se odstupilo samo jedan dan.
Srpska pravoslavna crkva prihvatila je odluke kongresa, ali je čekala da se
usaglase sve pravoslavne crkve. Do usaglašavanja nije došlo, a Srpska crkva je
ostala pri Julijanskom kalendaru do danas. Međutim, kod nas se od davnina, pa i
danas, široko primenjuje i narodni kalendar, bez obzira na Julijanski i
Gregorijanski kalendar.
Narod je znao i za solarni i solarno-lunarni
kalendarski sistem. Sunce ljudima daruje život preko svetlosti, pa su zato
Sunce i svetlost čoveku najvažnije meteorološke pojave. Sunce rađa majka
carica, žena cara Svetovida, “kraj božanske vite jele, kraj loze bele koja daje
piće božansko, kraj žive vode i mirisnog bosiljka”. U davnim vremenima Sunce je
bilo glavno božanstvo u očima ljudi. Pažljivo su pratili svaki njegov položaj i
povezivali ga sa trenutnom vremenskom prilikom.
Nedelje su okićene maštovitim nazivima,
koji nose njihove osnovne karakteristike. Svaka nedelja ima svoj naziv, a ovde
ćemo navesti samo neke: Bela nedelja, Gladna nedelja, Gluva, Zagonetna, Kratka,
Luda, Mlada, Osovita, Pasja, Rasipna, Svetla, Sirna, Todorova, Hroma, Cvetna,
Šarena nedelja. Nedelje nisu uvek bile sedmodnevne. Car Konstantin je 321.
godine naredio da se pređe na sedmodnevnu nedelju, u kojoj se 6 dana radilo, a
sedmi je obavezan dan odmora, nedelanja, nedelja. Jedino je zemljoradnicima
dozvolio da sami procene da li će raditi ili ne, jer neki poljski radovi se
nisu mogli odlagati.
Godinu su delili na četiri dela, ponekad i na dva, govoreći: „od Đurđeva
do Mitrova dana“, što se odnosi na period bujanja vegetacije i uopšte života na
ovim prostorima. Godina se deli i na leto i zimu, deli se i na vreme posta i
vreme mrsa. Godina je imala trinaest meseci po 28 dana, a svaki mesec je imao 4
sedmice, svaka sedmica (nedelja) imala je po 7 dana, kao što idu mesečeve mene.
Kasnije se prešlo na dvanaest meseci.
Čovek sa ovih prostora morao je svoj život
uskladiti sa prirodom, pa samim tim morao je i upoznati. Galaksiji je dao ime
Kumova slama po legendi o čoveku, koji je od kuma ukrao slamu i dok je bežao,
slama je ispadala, te su tako nastale zvezde. Znali su da je Sunce centar
Vasione, pa naši crkveni praznici nose njegove osnovne osobine. Tako je Božić
mali Bata, Jovandan pokazuje da je Sunce mlado, Sretenje je vreme susretanja
zime i leta, Vidovdan je svetlo, sjajno i jako, kao i Ivandan kada se pletu
venci od žutog ivanjskog cveća i kače na kuće; onda dolazi Ilindan da ukaže na
vreme letnjih pljuskova i grmljavina i ljudi tada kažu da je „od Ilije sunce
sve milije“, što je i tačno, jer dolazi Preobraženje. Tada se priroda
preobražava i sunce slabi; još će zadnjim snagama zasijati oko Miholjdana, da
bi o Mitrovdanu nagovestilo nestajanje i preporađanje.
Naši preci su znali za mesečevo kretanje i
njegove mene. Prema njegovim skladnim i ritmičkim promenama usklađivali su
svoje poslove. Njegove mene su uočljivije od sunčevih, pa se prvo po njemu
merilo vreme. I reč „mesec“ ima koren „ma“, što znači „merač“. Mesec je bio
gospodar mraka, noći i smrti. Pojava mladog meseca značila je sveopštu obnovu i
nastavak rastenja. Verovali su ljudi da mesec najviše utiče na biljke i to
blagotvorno kada raste, a obrnuto kada opada. Kao što sunce daruje dnevnu
svetlost, tako mesec daruje noćnu svetlost i dok raste, on je junak, Zorin
mladoženja, tajnoviti davalac blagodeti biljkama, životinjama i ljudima.
Došavši do svoje punoće, on počinje opadati, stariti, a tog starog meseca ljudi
se boje. Zbog promena, u nekim mitskim pesmama mesec se prikazuje kao nevernik.
Izdvajala su se i prepoznavala i sazvežđa na
nebu, što se vidi po svetkovinama posvećenim bogovima, koje su se održavale baš
u onom mesecu kada Zemlja prolazi kraj sazvežđa, čije ime nosi slavljeno
božanstvo. U zimskim večerima najpre će se videti zvezda Sirijus, a baš se tih
dana slavio bog Sirin. Alegorijske slike u narodnim epskim kalendarskim pesmama
nose u sebi čak i potvrdu da su naši preci znali da je povremeno Sirijus
sjajniji od Danice. Danica, Večernjača, Zornjača, Sjenica, Ovčarnica,
Prevodnica - sve su to imena koja je naš predak dao Veneri, dokazujući time da
je pomno pratio njeno kretanje. Tokom noći, dok zvezde kolo igraju, ona vodi,
pa se zato zove Prevodnica. Plejadama je naš narod dao ime Vlašići, pa bi naš
ratar rekao da Đurđevdan zatvara Vlašiće, jer se ne vide na nebu, a Vidovdan ih
otvara, pa se noću vide na istoku kako izlaze. Narodno ime tog sazvežđa je Mala
kola. Pošto je ovih sedam zvezda u sazvežđu bika, narod je u tom periodu slavio
boga Volosa, Velesa. Veliki medved ili Velika kola imaju kod nas i narodno ime
„Plug i volovi“, a po rasporedu ovih zvezda naš daleki predak je na nebu video
tri vola u jarmu, sa strane jednog puštenog vola, a iza njih plug i goniča.
Posle Velesa slavila se boginja Lada, baš u periodu blizanaca, a Perunu su se
ukazivale počasti na Ilindan, u periodu lava. Ovo drevno božanstvo, gospodar
neba, oluje i munje, koga su obožavali svi Sloveni, postojalo je i u arijskoj
veri kao „Parkana“, što znači „grmeti“. Ognjena Marija nosi u sebi naziv munje
i nije slučajno „ognjena“ i nije slučajno uz svetog Iliju, u vreme velikih
pljuskova i grmljavina. Zvezda repata, koju u istočnim krajevima zovu i Opašita
zvezda, javlja da će biti rata ili kakvih nemira u narodu. Verovalo se da svaki
čovek ima na nebu svoju zvezdu, koja mu svetli dok je živ.
Da se od davnina znalo za datume sunčevih
solsticijuma i ekvinocijuma, vidi se po praznicima, jer se na dan jesenje
ravnodnevnice slavio stari Višnji bog, letnje dugodnevnice moćni sveti Vid,
Svetovid, na dan zimske kratkodnevnice - tek rođeni Koleda. Pojavu Božića
najavljivala je zvezda Večernjača ili Venera, koja je uveče tonula u suton i
nevid, a u zoru bi dojezdila pre Božić Bate.
Posle januara koji se smatra i ledenim mesecom zbog niskih
temperatura, dolazi drugi mesec - februar, ljuti, sečko, sretenjski
mesec. Po otapanju snega i velikim vodama ovaj mesec se zove i veljača ili
vodeni. Na Sretenje se sreću zima i leto, a po narodnom verovanju to je dan po
kome se prognozira vreme za tekuću godinu.
Treći mesec - mart je suvi, derikoža, lašak, ožujak, Baba Marta, blagoveštenski
mesec. Njegova nestalnost i
promenljivost bila je dobro poznata našem čoveku, jer se u predanjima često
pominje. Za martovsku zimu legenda kaže da je deda Sečko pozajmio od baba Marte
devet dana i zaledio obesnu staricu i njenih sedam jarića. Ali po Suncu i toploti
koja se javlja u martu posle duge i hladne zime, mart je prolećni mesec, pa se
po starom kalendaru njegov prvi dan zvao i Proletnjak. Ime „derikoža“ dobio je
zbog toga što je u tom periodu velika smrtnost ljudi i životinja, te se „koža
dere na šiljak“. I sama reč „mart“ ima sanskritski koren sa značenjem „smrt“. U
martu se vraćaju laste kao vesnici proleća, pa se za mart kaže da je lastavičin
mesec, Lastujak, Lazujak, Ožujak.
Četvrti mesec - april je lisni,
berezol, brzosok, lažitrava, đurđevski mesec. U staro vreme slavilo se buđenje
prirode, vegetacije i rađanje mladih životinja, odnosno rađanje života uopšte.
Verovalo se nekada da na Uskrs sunce igra od radosti, pa se ustajalo rano u
zoru da bi se posmatrala sunčeva igra.
Peti mesec - maj, traven, cvetan,
carski mesec, svibanj, a svaki naziv nosi sliku vegetacije u tom periodu. U
našem narodu se stara majka i praroditeljka zvala Maja, pa u nekom selu i danas
baku, pa i majku deca zovu majom. U staro vreme jedan od važnih praznika bio je
Đurđevdan, jer je taj datum polovio godinu na dva dela. U njemu se vide tragovi
starine, kada su u proleće naši preci slavili boga Jarila i davali mu poklone
da ne bi uništavao letinu olujama ili kišama.
Šesti mesec - jun je izok, tršnjar, lipanj, čerešnjar, petrovski mesec,
senokosni mesec. Naše srpske reči sa tim korenom su junak, junoša, junac…sa
značenjem snage, mladosti. Pošto je u ovom mesecu vreme letnje dugodnevnice,
označava Sunce, koje u tom periodu najjače sija, pa zato ljudi kažu da tog dana
ono triput zaigra na nebu. Vidovdan nosi u sebi ime starog boga Vida, Svetovida
ili Sutvida, sjajnog boga, kome su tih dana posvećivali svetkovine i danas
upamćene i poštovane u narodu. Sama reč „vid“ je praslovenska i istog je
značenja kao sanskritska „veda“- znanje, saznavanje, shvatanje.
Sedmi mesec - jul je srpanj, žetvar, ilinski mesec, červen, žitni mesec. Koren
te reči se i kod nas sreće u ženskim imenima, a kod Rusa se zvrk i nestaško
kaže „jula“. Naši daleki preci su nam ostavili u amanet svetkovinu, posvećenu
Perunu, da ne bi ognjem ili vatrom palio seno, pšenicu ili kuću.
Osmi mesec - avgust je zarev, gumnik,
kolovoz, gospođinski mesec, voćni mesec. Ovaj mesec se zove zarev po glagolu
„revati“, i označava jelensku riku, jer su naši preci u davnini tada
započinjali lov na jelene. Sveti Ilija je naslednik staroslovenskog božanstva
Peruna koji grmi i nebo oblači, a pominje se i kao Agni (oganj), bog sunca i
vatre. Tako je gromovnik Perun postao Ilija, koji čuva u sebi staru srpsku reč
„lila“, sa značenjem ljubičaste boje, najjače boje u spektru. Iako leto još
uvek vlada, ovaj mesec nagoveštava da se primiče jesen i da se vreme
preobražava: „preobražava se list u gori i kamen u vodi.“ U vreme kada je
godina počinjala u martu i imala samo leto i zimu, dani Preobraženja su upravo
polovina godine, kada se preobražava priroda. Kraj takve godine bio je na
Sretenje, kada su se zima i leto sretali.
Deveti mesec - septembar je rujen, grozdober, miholjski mesec, u južnim krajevima i
podjesen - kao prelazno doba, vinski mesec. Godina je počinjala 1. septembra po
starom kalendaru, u danima jesenje ravnodnevnice, a u davnim vremenima narod je
godinu započinjao i sa prolećnom ravnodnevnicom.
Deseti mesec - oktobar je listopad, šumopad, mitrovski mesec, kišni mesec. Oko
deset oktobarskih dana su još sunčani i topli, jer je to još uvek period
miholjskog leta.
Jedanaesti mesec - novembar je gruden, studen, mratinji
mesec, magleni mesec. Ova imena je dobio po čestoj oblačnosti, po kišnim danima
i maglama. Po svetom Mrati je dobio ime jer su njemu, kao „vučjem svecu“, pre
izlaska Sunca klali pile bez belega, da ne bi vuci napadali stoku ili ljude. To
su ostaci stare vere iz vremena kada su se praznici posvećivali vuku, zmiji ili
medvedu. Tu je i Mitrovdan, važan praznik u godini, jer označava da je godini
kraj i da snaga Sunca sve više slabi, dok se potpuno ne izgubi, da bi se opet
preporodila.
Srbi do skoro 1. januara nisu slavili Novu godinu, ali zato i danas slave tradicionalnu, narodnu Novu godinu ili Novo leto - Mali Božić ili Vasiljevdan, 14. januara, a to je još jedna potvrda da se kod Srba još uvek čuva duhovna baština drevnih predaka.
Нема коментара:
Постави коментар